Vitézy Dávid példákat hozott arra, miként lehetne megmenteni a vidéki vonalakat – nem gondolta volna, hogy a ,,most a vidék jön” vonalbezárásokat jelent

Legalábbis az egyik megoldás a vasúti szolgáltatások tekintetében a(z állami) monopólium megszüntetése, és ezt egy cseh, valamint egy francia példán keresztül mutatta be bejegyzésében a közlekedéspolitikai szakértő.

Csehországban a Prága-Brno gyorsvonatok üzemeltetési jogát nyerte meg egy nyílt tenderen 2026-tól 15 évre egy magánszolgáltató, Franciaországról pedig azt írja, hogy amióta a francia régiók megrendelőként versenyeztetik a vasúti közszolgáltatásokat és fokozatosan megszüntetik az SNCF monopóliumát (még ha sokszor a verseny végén végül ők is nyernek, olcsóbb ajánlattal, mint a korábbi működésük), a szolgáltatások ára 20-25%-kal csökkent és a verseny a minőség javulását, a kínálat bővülését is magával hozza.

Magyarországon a tíz mellékvonal augusztus 1-jétől történő bezárása kapcsán azt írta, hogy mivel maga a MÁV is elismerte, hogy annak oka nem az utasbiztonságban keresendő, hanem a jármű- és személyzethiányban. Ebből meglátása szerint az következik, hogy a MÁV Start képtelenné vált a Magyar Állam által tőle megrendelt közszolgáltatás ellátására. De akkor, teszi fel a kérdést, miért nem merül fel, hogy az állam mástól rendelje meg a vasúti közszolgáltatást? Mint ahogy azt is furcsának tartja, hogy a vonalakon a személyszállítás megszűnéséről eleve nem a megrendelő szaktárca, hanem a szolgáltató tesz bejelentést.

Vitézy szerint ideje lenne az államszocializmusból örökölt ,,egy az ország, egy a MÁV” logika helyett az utasok érdekeire fókuszálni, az országosan egységes menetrend és tarifa a fontos, nem a közös üzemeltetés. Az államnak a mára évi közel 1000 milliárd forint (!) tömegközlekedési forrás elköltésekor valós megrendelőként kellene fellépni és nem monopóliumként működő cégek állandó panaszkodásának, különböző lobbi- és részérdekeinek alárendelni Magyarország tömegközlekedését.

Vitézy nem állítja, hogy minden mellékvonal menthető Magyarországon, de a bezárásra ítélt 10 vonal többsége igen, éppen ezért a legrosszabb irányba indult a közlekedési kormányzat, mert véleménye szerint a vasútbezárás minden, csak nem vidékbarát közlekedéspolitika.

Nem gondolta volna, írja, hogy a Budapest-környéki vasúti fejlesztések leállítása/felfüggesztése idején gyakran elhangzó szlogen, miszerint “most a vidék jön”, végül a korábbi szocialista kormányok állandó megszorítási kapkodása keretében bevezetett és 2010-ben a mai kormány megválasztásakor nagyrészt visszacsinált vasútvonal-bezárások formájában ölt majd testet.

Borítókép: Vitézy Dávid Facebook oldala

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!