Vitézy Dávid öt pontban tárgyalja Lázár János felelősségét a MÁV romlásában

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, korábbi főpolgármester-jelölt szerda reggeli Facebook-posztjában foglalta össze a MÁV-nál tapasztalható problémás működési kérdéseket, illetve többször kitért Lázár János miniszter felelősségére.

„30 percet késik az InterCity, a légkondi se működik – mindennapos élmény. Vajon a helyzet romlik vagy csak ez a MÁV, ilyen volt eddig is, csak hozzá kéne szoknunk?” – fakadt ki Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid, aki rögtön meg is válaszolta az általa feltett kérdést: romlik a helyzet. Állításának igazolásához két értéket hozott: az összegyűjtött adatok szerint 2024 júniusában a magyar InterCity-k 42,9%-a oldotta meg 5 percnél kevesebb késéssel, vagyis a járatok 57,1%-a ennél többet csúszott. A korábbi főpolgármester-jelölt szerint évtizedek óta ez a MÁV legrosszabb mért teljesítménye.

Vitézy Dávid az ábrát a MÁV publikus menetrendszerűségi adatai alapján készítette

A volt közlekedési államtitkár állításaihoz egy saját készítésű grafikont is mellékelt, amelyen kivehető az elmúlt két évben tapasztalt romlás. „Persze nem lehet ezt egyetlen miniszter nyakába varrni, az állapotok romlása sok évtizednyi elmaradt beruházás és elhanyagoltság eredménye” – jelentette ki arra vonatkozóan, hogy nem áll szándékában a MÁV alacsony minőségű működését egyedül Lázár János felelősségeként elkönyvelni, azonban összeszedte öt pontban, hogyan és miben látja a miniszter érintettségét a kérdésben.

Vitézy Dávid először azt jegyezte fel, hogy „leállt minden érdemi vasúti nagyberuházás, megszűntek az ezzel foglalkozó állami cégek, rohamosan romlanak a pályaállapotok – miközben kétséges értelmű autópályák és gyorsforgalmi utak fejlesztésére továbbra is százmilliárdokat költenek”. Abban is a közlekedési minisztériumot véli hibásnak, hogy „leállítottak minden járműbeszerzést, visszamondták az új mozdonyokat, lemondták az új motorvonat- és IC-beszerzéseket, ráadásul egy új, központosított beszerzési rendszer miatt a régi járművek karbantartása is kritikussá vált”.

A vármegye- és országbérletek bevezetését is a probléma egyik eredőjeként jelölte meg, mivel az olcsó bérletek jelentős bevételkiesést jelentenek a MÁV számára. Úgy véli, az államszocialista modellre emlékeztető, állami monopóliumként működő MÁV felett nincsen semmilyen kontroll, ami szintén nem a hatékonyságot szolgálja. A Vitézy szerint ennek egy lehetséges megoldása lett volna az országos közlekedésszervező létrehozása, amelyet végül Lázár Jánosék nem tettek lehetővé.

„A folyamatos átszervezések, költöztetések, miniszteri ugráltatások hatására a MÁV-csoport rosszabb szervezeti és morális állapotban van, mint a rendszerváltás óta bármikor” – jelentette ki, ebben a pontban tisztán Lázár János személyes felelősségét hangsúlyozva. Zárásként Vitézy Dávid utalt a miniszter egyik aktuális, nagyobb figyelmet kapott bejegyzésére, amelyről mi is beszámoltunk. „Az »elműködött ez így eddig is, nem kell ezzel foglalkozni« típusú kormányzati hozzáállás a vasút kapcsán már nem működik tovább – azt hiszem, fontosabb probléma ez, mint a Fanta narancstartalma” – összegzett az egykori államtitkár.

riporter

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!