Vasúti területeket adna magánkézbe a kormány? – a minisztérium válasza szerint ez félreértés
Erről Terézváros önkormányzata posztolt a Facebookon. A terület ráadásul közvetlenül a Nyugati Pályaudvar mellett lenne. Attól is fél az önkormányzat, hogy park helyett beton lenne a fontos területeken. Ezzel pedig megakadna az Építési és Közlekedési Minisztériummal folytatott több éves párbeszéd.
Magánkézbe vándoroltatna a kormány vasúti területeket, s ezzel kivonulna az állam a területek fenntartásából és fejlesztésből. Legalábbis Terézváros szerint erről szól az az ingatlanhasznosítási pályázat, amit a napokban írtak ki, és amely szerintük ellehetetlenítené a Podmaniczky park létrehozását, melynek megvalósításáért a VI. kerület évek óta küzd.
Közleményükben azt írják, hogy e pályázat keretében a kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva a a terézvárosi önkormányzat és a kerület valamennyi lakójának érdekeit semmibe véve dönthet a terület sorsáról, és azt egy szerződéssel magánkézbe adhatja. A pályázat ráadásul nem rendelkezik zöldfelületi arányról, és ezáltal a tervezett park helyett az egész területet beépíthetővé válhat. A kiírással az önkormányzat szerint nem csak a zöldfejlesztés, hanem a közlekedésfejlesztés is a süllyesztőbe kerülhet, pedig, ahogy írják, sokat segített volna a Nyugati és az elővárosi vasút fejlesztése, mert ezzel jelentősen csökkent volna a Budapesten átszállásokkal vagy autóval közlekedők száma.
Az úgynevezett Podmaniczky park létrehozásának terve pedig még miniszteri biztost is kapott, és a Soproni Tamás vezette önkormányzat évek óta tárgyalt a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériummal. Ám az önkormányzat szerint a mostani pályáztatást látva szó sem lehetett arról, hogy a minisztérium komolyan dolgozott volna a park megvalósításán.
Soproni Tamás polgármester azt írja, hogy először levélben fordul Lázár Jánoshoz, hogy vonja vissza a hatályos kiemelést, illetve a pályázatot is, melyre szerinte ennyi idő alatt legfeljebb azok tudnának bármiféle dokumentációt összerakni, akik előre készülhettek a kiírásra. A kormánynak, írja, kötelessége egyeztetni az érintettekkel. Hogy az önkormányzat ezt elősegítse, addig is elindítják az építési szabályzatuk módosítását, hogy biztosítsák a park megvalósulását.
Azt is hozzáteszik, hogy Terézváros önkormányzata változtatási tilalmat is elrendel a teljes területre, és a lakók érdekeit képviselve minden lehetséges eszközével fellép az ellen, hogy a kormányzati szándék keresztülhúzza a kerületiek akaratát.
A Telex a kérdésben megkereste a minisztériumot is, akik a mi szerkesztőségünknek is megküldték a válaszukat:
Ez tévhír, ami félreértésen alapul. Az állomásmegújítás program ugyanis a megpályázott állomásépületek – vasútüzemtől szigorúan elválasztott – épített részén teszi csak lehetővé a kereskedelmi célú hasznosítást. Az állomás környezete, a vasúti ingatlant körül ölelő zöld felület csak abból a szempontból érintett a pályázatban, hogy a legtöbb esetben annak rendben tartását, fejlesztését is vállalnia kell a sikeres pályázónak. Állomáshoz kapcsolódó park tehát nem veszhet el, kizárólag többletfigyelmet, fejlesztést kaphat.
A kormány a vasútállomások épületeinek felújítását is többek között magánpénzek bevonásával képzeli el.
Hozzászólások lezárva.