Új utakat keresnek a szállodák a fennmaradás érdekében
Több magyar szálloda új módokon adja ki a szobáit, hosszabb időszakokra kötnek alacsonyabb árakon szerződést a lakókkal.
A koronavírus-járvány okozta hatások egyik legkomolyabb gazdasági elszenvedője a vendéglátás és a turizmus. Az utóbbi időszakban a legtöbb szálloda vagy bezárt vagy a helyzetet átértékelve új konstrukcióval van jelen a piacon. Több magyar szállodai létesítmény új módokon adja ki a szobáit, hosszabb időszakokra kötnek alacsonyabb árakon szerződést a lakókkal. Az egyik legjelentősebb online felület szobák és lakások kiadására az Airbnb. Hódmezővásárhely életében azonban ez a forma nem számottevő. Ahol viszont igen, ott a szállodák átállása Airbnb típusú szolgáltatásra a Magyarországon rekedt külföldi diákokkal lehet magyarázható. Ezt a típusú szolgáltatást mint albérleteztetést kell elképzelni, aminek a munkaigénye részben – köszönhetően a hosszabb tartózkodásnak – alacsonyabb, mint egy klasszikus szállodai szolgáltatás csomag esetében. Így alacsonyabb óraszámban foglalkoztatott, vagy kisebb munkaerővel is kivitelezhető.
Takács Viktor, a Ginkgo Hotel ügyvezető igazgatója szerint ez egy menekülőút, ami hosszú távon nem lehet célja a szállodáknak, de rövid távon a fennmaradást szolgálja. Mivel várusunkban ez a konstrukció nem lenne életképes, a szállodáknak nem áll módjában alternatív működésre átállni ezért mind a működtető, mind a foglalkoztatottak számára jelentős kihívásokkal jár ez az időszak. A Hódmezővásárhelyi Ginkgo hotelben a járvány kirobbanásakor az első intézkedések között volt a dolgozók alacsonyabb óraszámban való foglalkoztatására történő átállás. A hotel minden dolgozóját megtartja és amint visszaállnak a teljes kapacitással történő működésre a dolgozók munkaideje is újra a régi lesz.
– mondta Takács. A járvány viszont nem tart örökké. Az idegenforgalomban dolgozók ugyanakkor nem látják fényesen a jövőt. A járvány végét követően is visszaeshet az utazási kedv és hosszabb időre lehet szükség ahhoz, hogy ismét a megszokott érdeklődés övezze a szállodákat, vendéglátó helyeket.
,,Ez ellen harcolhatunk magasabb szintű, vagy a már eleve magas szintű higiéniás feltételek megteremtésével. Ezekre való felhívással hangsúlyozhatjuk a biztonságos körülményeket, az utazási bizalmat megalapozhatjuk” – húzta alá.
Takács Viktor azt is elmondta, hogy a szállodába történő beszállítás folyamatos és stabil, így az esetleges újraindulás ilyen formán nem jelent nekik problémát. Továbbá miután nem bocsátották el a dolgozókat, a munkaerő hiány sem okozhat fennakadást a jövőbeli működésükben.
,,Leginkább a tervezés nehézsége nyomasztó, hiszen az eredményeinket évről-évre előre megpróbáljuk megbecsülni a korábbi tapasztalatok, partneri kapcsolatok és prognózisok alapján. Mivel jelenleg nem látjuk a nyitás időpontját előre, így roppant nehéz a közép távú terveinket és céljainkat megvalósítani” – emelte ki az igazgató.
Ezek után már az a feladat fog előttük állni, hogy a megcsappant utazási kedvet és a bizalmat helyreállítsák amely a jelen körülmények tükrében nem könnyű feladat.
Buday Dániel
Hozzászólások lezárva.