Tram-train: egyelőre a MÁV nem akar fizetni a Stadlernek
Arról írtunk a tegnapi napon, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) értesülései alapján, hogy a politika belenyúlt a tram-train engedélyeztetési folyamatába, és hogy ezért a Stadler, a MÁV-Start és a kormányzat között elmérgesedett az addig harmonikus viszony.
A megsürgetés oka természetesen az átadás ideje, a választások tükrében. Most a Szegeder ír arról, hogy a MÁV-Start állítólag nem akarja kifizetni a tram-trainek árát, amíg a gyártó nem oldja meg a felmerülő sorozatos problémákat. Ami, hogy jogosan vagy sem, mi nem tudjuk, de dacot válthatott esetleg ki a Stadlerből, mert ők követelik a pénzt, és állítólag ezt követően nem nagyon igyekeztek elhárítani a problémákat a kialakult vitahelyzet miatt.
A portál érdeklődött a VEKE-nél és a vasúttársaságnál is, hogy mikor lett volna a kifizetés, illetve mi volt a késedelem oka. Az egyesület szerint, hogy jelenleg a típusengedélyezési eljárás folyik utasforgalmi próbaüzemmel, miután a járművek az előírt 50 ezer km próbafutást már korábban, utasok nélkül teljesítették. A MÁV-Start terv szerint tavaly december végére fizette volna ki a szerelvények vételárát, de a vasúti hatóság külön előírt az utasforgalmi próbákra még három hónapnyi, vagy újabb 30 ezer kilométernyi próbafutást (ez utóbbi egyébként már teljesült) és a vételárat csak akkor lehet szerződés szerint kifizetni, ha a típus – tehát az összes jármű – a fentiek alapján megkapja a típusengedélyt.
A három hónapos utasforgalmi próba miatt viszont a VEKE szerint a Stadler papíron már késedelemben van, de nem tud mit tenni a hatósági előírások miatt, tehát tulajdonképpen a vevő, a MÁV-Start hátráltatja az engedélyek megszerzését, emiatt is van a feszültség közöttük.
A gyártó nem üzemeltető, nincsenek emberei a napi üzemre: spanyol mérnökök, akiknek a hatósági papírmunkákat kellene intézniük, most ablakot mosnak meg ülést takarítanak, így az eljárás nem halad, ha viszont nincs papír, akkor nem fizet a vevő. Sakk-matt
– mondták.
A Szegeder értesülései szerint jártak spanyol mérnökök Magyarországon, hibakeresésre, javításra 2-3, a próbaüzem alatt pedig többen lettek. A VEKE szerint a járművek közben sérültek, amortizálódtak, ezeket a vevő viszont nem akarja kifizetni. Bár azt is megjegyzi az egyesület, hogy
Jogilag ugyanakkor nem világos, milyen jogon kényszeríthetik a gyártót arra, hogy vasúttársaságként működjön, amikor erre nemhogy embere, de engedélye sincs
Hozzászólások lezárva.