Szépen hangzik, de szakemberek szerint kigazdálkodhatatlan Lázár János bérletekkel kapcsolatos bejelentése

Márciustól az ország- és vármegyebérleten kívül megszűnik minden más bérlettípus a MÁV és a Volán járatain. Ezt jelentette be Lázár János közlekedési és építésügyi miniszter keddi, debreceni sajtótájékoztatóján. A Közlekedő Tömeg Egyesület Budapest kapcsán azt írta szerkesztőségünknek, Lázár János elvesztette kapcsolatát a valósággal, politikai ketrecharccá változtatja a fővárosi tarifarendszert. Ráadásul a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint ez az önkormányzatokat is nehéz helyzetbe hozhatja.

Bár Karácsony Gergely, Budapest főpolgármesterének 2021. szeptemberében bevezetett intézkedése, mely szerint a 14 éven aluliak ingyenes utazhatnak a fővárosban, úgy tűnik, követendő példa volt a közlekedésügyi miniszter számára, de azért Budapest helyett mégis inkább Debrecent választotta, hogy a város fideszes polgármesterével együtt tartsa meg sajtótájékoztatóját az országos közlekedés tarifaváltozásairól.

A következő intézkedéseket jelentette be a miniszter március 1-től:

  • Az eddigi 65-féle kedvezményből 22 marad meg március 1-jétől, valamennyi 50 százalékos kedvezményes utazásra jogosít majd.
  • A 65 év felettiek ingyenes utazási kedvezményét kiterjesztik a 14 év alattiakra is, a 14 -25 év közöttiek, ha nem vesznek bérletet, 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak csakúgy, mint a közszolgálatban – oktatásban, egészségügyben – dolgozók, amennyiben regisztrálnak a kedvezmény igénybevételére.
  • A 65 év alatti életkorú nyugdíjasok kedvezményesen vásárolhatnak vármegye-, illetve országbérletet, az eddig 90 százalékos kedvezménnyel utazóknak – fogyatékosok, tartós betegek és a nagycsaládosok – szintén ingyenes lesz a közlekedés a MÁV és a Volán járatain az országban.

A miniszter bejelentette azt is: új napi kedvezményes jegyet is bevezetnek – a vármegye24 napijegy 999 forintba, a Magyarország24 napijegy 4999 forintba fog kerülni, és korlátlanul felhasználható a MÁV és a Volán összes járatán.

Kérdés, hogy az egyébként is kivéreztetett MÁV-ra hogyan hat majd ez az intézkedés, amely nyilvánvalóan újabb bevételkieséshez fog vezetni. De az is nyitott, hogyan osztozik majd a MÁV/Volán és az ország számtalan településén helyi tömegközlekedést szolgáltató cégek a bevételeken – hiszen a vármegye- és országbérletek itt is érvényesek lesznek. Erről egyelőre nem szól a fáma.

Lázár János ezenkívül újabb ajánlatot tett a fővárosnak. Terveik szerint a Budapest bérlettel lehet majd utazni a Volán- és MÁV-járatokon, amennyiben a vármegye- és az országbérleteket az összes BKK-járaton elfogadják. A megállapodásig azonban eddig még nem jutott el a kormány és a főváros. A miniszter ezzel összefüggésben azt mondta, „elbambulták” a főpolgármesteri hivatalban az erről szóló, decemberben lejárt szerződés megújítását, a fővárosnak fizetési kötelezettsége van, a közlekedésben sincs „ingyen ebéd”, , a HÉV, a MÁV, a Volán közszolgáltatás, az utazásért valakinek fizetnie kell.

Vitézy Dávid volt közlekedésügyi államtitkár máris reagált Lázár szavaira: „Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből. Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV-Volán – de ez eddig is működött, ameddig le nem járt a korábbi szerződés” – írta közösségi oldalán. Szerinte „Budapest közlekedése ismét a két politikai oldal pártpolitikai játszmájának áldozata […]Ezt be kell fejezni”, Karácsony Gergelynek és Lázár Jánosnak pedig tárgyalóasztalhoz kellene ülni és megállapodni.

Közlekedő Tömeg: ,,Lázár János elvesztette kapcsolatát a valósággal”

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerkesztőségünknek is kifejtette álláspontját a fővárosról a mostani bejelentés fényében. Szerintük a miniszter elvesztette kapcsolatát a valósággal, mert miután a mellékvonalakat bezárta, az Intercityk utasait feleslegesen pótlóbuszra tette, a nemzetközi vonatokat pedig Bécsnél elvágatta, most Budapesten a BKK, a MÁV és a Volánbusz között kötött utolsó megállapodást is felrúgta. Így mai sajtótájékoztatóján tulajdonképpen azt jelentette be, hogy megszűnik az egységes Budapest-bérlet, helyette arra tett javaslatot, hogy az utasok egy “kormánypárti” vármegyebérlet, vagy egy “ellenzéki” Budapest-bérlet közül válasszanak, a kormány és a főváros pedig ketrecharcot folytasson a jegybevételért.

Leszögezik, hogy a Lázár-féle politikai bérletverseny-javaslatnak semmilyen köze nincs a Budapesten és környékén is kívánatos egységes tarifarendszerhez. A miniszter által most felvázolt rendszerben két közszolgáltató, az állami és a fővárosi versenyezne az utasok pénzéért, miközben a közös tarifa lényege az lenne, hogy egy közös közlekedésszervező felelőssége az összes közlekedési szolgáltatás megszervezése.

Ezért nem két, egymással versenyző szervezetnek, hanem az egységes közlekedésszervezőnek kellene a jegyeket és bérleteket árusítania és az összes busz, metró, villamos és vonat üzemeltetésének költségét viselnie, útvonaltól és a jármű színétől függetlenül.

Arra is emlékeztetnek, hogy az elővárosi HÉV-vonalakat és buszokat Tarlós István akkori főpolgármester 2016-ban még azzal passzolta le az államnak, hogy a vonatok és a buszok átadásán túl a közös szolgáltatási felelősségről és a jegyárbevételek felosztásáról is megállapodtak.

A Közlekedő Tömeg Egyesület álláspontja szerint ha Lázár János és Karácsony Gergely nem tud megállapodni, a jogszerű állapot és a Budapest-bérlet egysége úgy állítható helyre, ha az állam az elővárosi HÉV-eket és buszokat ismét visszaadja a fővárosnak, nemcsak a felelősséget áttolva, hanem a járműveket, infrastruktúrát, jegyárbevételt is visszaadva.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint a bejelentés zavarkeltésre alkalmas, ráadásul, bár még többen utazhatnának ingyen és kedvezményekkel, de kigazdálkodhatatlan, és azt jelentené, hogy Budapesten az egész ország lényegében ingyen utazna. Szerinte az sem véletlen, hogy korábban Zalaegerszeg kivételével egyetlen másik város sem szállt be a vármegyebérlet-rendszerbe, mert olyan sokba kerülne az önkormányzatoknak.

Egyelőre tehát még sok a kérdőjel a mai bejelentés mögött.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!