Rábólintott a román kormány a Temesvár-Szeged vasútvonal helyreállítására

A román kormány múlt csütörtökön jóváhagyta a Temesvár és Szeged közötti vasúti összeköttetés helyreállításáról szóló, Magyarországgal kötött egyezményt. Ennek részeként a magyar oldalon Magyarcsanádnál egy új hidat építenek, mert a régi – ma is a Maros medrében álló – pillérei már nem használhatók.

A vasúti összeköttetés megtervezése és megépítése egy közös román–magyar projekt, amelyre a román szállításügyi és a magyar külgazdasági és külügyminisztérium tavaly megállapodást kötött.

Első lépésként létrehoznak egy „román–magyar vasúti munkacsoportot”, majd előkészítik a Temesvár és Szeged közötti új vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányát, amelynek finanszírozására a felek közös pályázatot nyújtanak be az Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz (ERFA).

Sorin Grindeanu román szállításügyi miniszter Facebook-oldalán számolt be az eseményről, kiemelve hogy a vasúti összeköttetés helyreállítása hozzájárul majd Temes megye gazdasági fejlődéséhez, és pozitív hatása lesz az egész régióban. A kezdeményezésről még 2023 szeptemberében Temesváron kötöttek megállapodást Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszterrel.

Korábban többször is tárgyalt a két kormány a híd újraépítéséről, de a román partner – a nekik hazai oldalon hiányzó infrastrukrúra hiánya miatt – többször is visszalépett.

A Temesvár és Szeged közötti vasúti összeköttetés helyreállításának legnagyobb akadálya a Nagycsanád–Magyarcsanád közötti vasúti Maros-híd hiánya.

1920-ban, a trianoni békeszerződés folyományaként a Maros határfolyó lett Magyarország és Románia között, a határ a Szent Gellért-híd közepén húzódott, és a forgalom is megszűnt. A bal parti ártéri hidat és a mederhíd bal part felé eső hídszerkezetét kiemelték és elszállították. 1944-ben a híd középső tagja még állt, de 1945 október−december között az ártéri hídszerkezetet elszállították a szentes–csongrádi Tisza-híd pótlásához, a mederhíd két megmaradt tagjának felépítményét pedig leszedték, a hídfákat az algyői Tisza-hídnál felhasználva. Ezek szerkezetét 1956-ban emelték ki és szállították el; egyikük Sajóecsegen a Sajóecseg–Tornanádaska-vasútvonal Sajó-hídjaként szolgál.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!