Primavera – út a természethez
A Hódmezővásárhelyi Nemzetközi Kerámia Központ évindító kiállítást tartott április 21-én, ahol három tehetséges Hódmezővásárhelyen alkotó fiatal mutathatta be az elmúlt időszak alkotásait. A PRIMAVERA című kiállítást Pannonhalmi Zsuzsa, a központ vezetője nyitotta meg, sőt köszöntő beszédéből az is kiderült, hogy a Kerámia Központ még sok izgalmas eseményt tartogat a látogatóknak az elkövetkezendő hónapokban.
Három Hódmezővásárhelyen alkotó művész, Gheorghita Bori, szobrászművész, Sebesi István és Nagy-György Ágnes keramikusművészek, már fél éve közösen dolgoznak a hódmezővásárhelyi műhelyben. Így szinte teljesen kézenfekvő volt számukra, hogy egy közös kiállítással nyissák meg szezont és ünnepeljék a Kerámia Szimpózium 25. évfordulóját. A kiállítás ötlete és megvalósulása Pannonhalmi Zsuzsa, Ferenczy Noémi-díjas keramikusművésznek köszönhető.
A kiállítás koncepciója mögött a tavasz, a megújulás és a természet áll. Erre reflektál a PRIMAVERA megnevezés is, amely olaszul tavaszt jelent. Ennek kapcsán mesélt Nagy-György Ágnes a kiállításon látható alkotásairól és a művészi hitvallásáról.
Az idei, első kiállításra Nagy-György Ágnes plasztikákat készített, hiszen a többi alkotóművész is képzőművészeti tárgyakat szeretett volna bemutatni a nagyközönségnek. A mostani plasztikák egyfajta továbbgondolása Ágnes korábbi munkáinak. Egy ideje már azzal foglalkozik a művésznő, hogy a véletlenek hogyan és miként befolyásolját egy tárgy létrejöttét. Hiszen egy kerámia tárgy készítése közben sok befolyásolhatatlan tényező léphet fel és ebben a kiszámíthatatlanságban rejlik az ő művészetének szépsége is.
A PRIMAVERA kiállításon látható tárgysorozatok is a fenti gondolatra reflektálnak. Erről mesélt plasztikái kapcsán Nagy-György Ágnes.
A természeti folyamatok formailag is párhuzamba hozhatóak a plasztikákkal, nem mellesleg ezek az anyag minőségén is visszatükröződnek.
A három alkotóművész, igaz külön-külön hozták létre az kiállított műtárgyakat, mégis egymás mellett, közösen dolgozva. Ennek köszönhetően, a három vásárhelyi fiatal szinte egy egységként volt jelen a kiállításon. Hasonló inspirációs forrásokkal, a természetből nyert ihlettel és az utazásaikból szerzett élményekkel gazdagították a látogatókat.
Nagy-György Ágnes már szeptember óta Vásárhelyen él és alkot, így a most látható plasztikái is itt a szabadban, természeti hatásoknak kitéve formálódtak, mielőtt egy fatüzes kemencében égetésre kerültek volna. A vásárhelyi, őszi esős időszak véletlenszerű eseményei rögzültek a most látható műtárgyakban.
A város és a természet visszahúzó ereje
Ennek kapcsán merült fel a kérdés, hogy mi az, ami miatt a mostani fiatalok visszajönnek a szülővárosukban és aktívan részt vesznek a város életében. Ágnessel beszélgetve vált világossá, hogy a város és a természet olyan húzóerővel bír, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. Hiszen Ágnes is két fő vonalat visz, a képzőművészetet és a funkcionális termékek készítését. A plasztikáiban és a mindennapi használatra szánt termékeiben is a természet jelenik meg. Az átlag ember számára is elérhetővé téve a művészetet, egy gondosan elkészített műtárgyból kortyolhatjuk a reggeli, forró kávénkat.
Egy folyton nyüzsgő nagyvárosban, az ember a saját gondolatát se hallja, hát még egy művész. Így volt ezzel Nagy-György Ágnes is, hiszen a Budapesten töltött 8 év alatt tudatosan nyúlt vissza a természethez és a vidéki élet nyugalmához, mint fő inspirációs forrás. De még így is a funkcionális tárgyak készítését helyezte előtérbe. Hazaköltözést követően a képzőművészet átvette a megrendelések helyét és újra teljes szívvel, szabadon tudott alkotni. Ennek a kreatív hónapoknak a produktumait láthatjuk a kiállításon.
Május 29-ig megtekinthető lesz a PRIMAVERA kiállítás a Hódmezővásárhelyi Nemzetközi Kerámia Központban, a Nagy Sándor utca 9. szám alatt.
Kőrösi Kíra
Hozzászólások lezárva.