Nem Márki-Zay, hanem az állam építteti az utat Vásárhely és Batida között

Az utóbbi napokban a helyi kormánypárti sajtó többször arról cikkezett, hogy a „vadászkastélyhoz vezető út felújítását személyesen Márki-Zay Péter kezdeményezte”, és erre 1,7 milliárdos uniós forrást is lehív Vásárhely. Megkérdeztük Barák Anitát, a városfejlesztés vezetőjét, mennyi igaz a híresztelésből. Kiderült: nagyjából annyi, hogy az út megépül.

A 4414-es jelű útról nemrégiben mi is írtunk abban a kontextusban, hogy érdekes módon úgy tűnik, lassan minden út megújul a Nagyréti vendégház, alias batidai vadászkastély körül. A szóban forgó út Hódmezővásárhelyet köti össze Maroslelével, illetve Makóval, és a Közút a Magyar Falu Programban nemrégiben kezdte el a felújítását a maroslelei M43-as autópálya-lehajtó és Batida között. De mi a helyzet az út másik részével, a Vásárhely és Batida közti szakasszal? Márki-Zay valóban „személyesen kérhette”, hogy megépüljön a „kastélyhoz vezető út”? Megkérdeztük azt, aki ebben a leginkább tájékozott lehet.

A Magyar Közút kijelölte azokat a négy-öt számjegyű utakat, melyeket ő felújításra javasol„, és ezekhez keretösszeget is rendelt az integrált területfejlesztési programban. „Önkormányzatunkkal a Közút nem egyeztetett ezek kijelölésében” – mondta el Barák Anita, a városfejlesztés vezetője a Médiacentrumnak. Ezek között a kijelölt utak között volt a 4414-es, Vásárhely-Maroslele-Makó közötti út felújítása is. A városháza szakembere hozzátette: a program többször módosult, majd belekerült a 4421-es, Tótkomlósra vezető út 13 km-e is. Végül a Közút által benyújtott pályázatban már csak ez, vagyis az erzsébeti út szerepelt, a maroslelei nem – amelyre viszont az önkormányzat kapott úgynevezett „dedikált forrást”, vagyis egy összeget, amit csak erre az útra költhetnek el. Ezt az 1,7 milliárd forintot a város az egyébként is meglévő 7,5 milliárdos TOP-os keretén felül kapta meg.

A Közút kezdeményezte, a minisztérium jóváhagyta

Mivel a Közút eredeti programjából kikerült, kezdeményezték, hogy az önkormányzatnak adott – 1,7 milliárdos – pluszkeret a 4414-es, batidai útra legyen felhasználva. Fontos hangsúlyozni, hogy az önkormányzat ezt a projektet önállóan nem, hanem csak kötelezően a Közúttal konzorciumban valósíthatja meg, „illetve olyan fejlesztés sem valósulhat meg, amely nem nyerte el a szakminisztérium támogatását”, vagyis a minisztérium döntötte el, melyik fejlesztés valósulhat meg – tudtuk meg Barák Anitától.

A szakember végül azt is elmondta: a Közút kereste meg a várost az előző hónapokban, hogy a 4414-es út felújításának céljából velük konzorciumban küldjék meg az úgynevezett feladatelrendelő levelet a minisztériumnak. Mivel a fejlesztés az állami beruházási törvény hatálya alá tartozik, Vásárhelynek kötelezően azt is meg kellett kérdeznie a minisztériumtól, hogy ezt az önkormányzattal konzorciumban akarják-e megvalósítani, illetve építtetőként a minisztérium be kíván-e kerülni a projektbe. Erre igenlő választ kapott a város, majd a minisztérium a Magyar Közutat jelölte ki, mint az építtető nevében eljáró szervezetet.

Vagyis az építkezés minden részletéről, így a kivitelezőről is ők döntenek, az önkormányzatnak ebbe beleszólása nincsen. Gyakorlatilag csupán átfolyik rajta az 1,7 milliárd dedikált összeg annak megvalósítására, amiről a döntés nem a városban, hanem a minisztériumban született.

Az útfelújításról szóló híradós felvételt alább tekinthetik meg:

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!