Minden út megújul a kastély körül?

Korábban beszámoltunk arról, hogy elkezdték felújítani a 4413-as jelű, Maroslelét Algyővel összekötő utat, ami körülbelül másfél kilométerre található a batidai vadászkastélytól. A beruházás jól halad, az egyik sávot már teljesen fel is újították. A múlt héten elkezdték a munkálatokat a 4414-es út M43-as maroslelei csomópont és Batida közötti szakaszán, ami szintén közel van a vadászkastélyhoz – az építkezés mai állapota szerint itt már a nagyfai, 4454-es számú, a kastélyhoz vezető bekötőútig értek el. Ha ezek az utak elkészülnek, az M43-as autópálya két pontjáról lehajtva is kényelmesen megközelíthető lesz a Nagyréti vendégház, közismertebb nevén „Batidai vadászkastély”.

Megnéztük, hogyan haladnak a munkálatok azon a négyszámjegyű úton – a 4413-ason – amelyet állítólag forgalomszervezési okból újítanak fel, hogy az algyői híd majdani lezárásakor elkerülőútként szolgálhasson Hódmezővásárhely és Szeged között. Igaz, hogy a felújítást nem Algyő irányából kezdték, hanem az M43-as autópálya felől. Ezt persze az is indokolhatja, hogy a hídfelújítás még várat magára, az ígért 2029-ig bőven van még idő. A másik magyarázat az lehet, hogy így az autópályáról máris kényelmesebben megközelíthető a Nagyréti vendégház, amely tudvalevőleg Lázár János résztulajdonában van, és amelyet az ő földjei is vesznek körül.

„A János majd eldönti”

Múlt héten elkezdtek felújítani egy másik utat is – a 4414-eset -, a Közút tájékoztatása szerint a Magyar Falu Program keretén belül. Ez az út Maroslelénél ágazik le az M43-asról, és Batida felé vezet.

A 4414-es út felújításával a mai napon éppen a képünkön csillaggal megjelölt pontnál tartottak a munkálatokkal, tehát éppen ott, ahol Nagyfa – illetve a batidai vadászkastély felé kanyarodhatunk le. Az itt dolgozó munkásoktól érdeklődtünk, hogy a két szakasz közötti, 4454-es utat is megcsinálják-e, mire először rávágták, hogy „Meg, meg!” majd helyesbítettek, hogy „a János majd eldönti„. Visszakérdeztünk, hogy milyen János, mire a válasz az volt: a Lázár János. Azért ezután még óvatosan hozzátették, „Nem tudjuk!” Majd még ennyit: „Nekünk ez van kiadva.” Vagyis az, hogy nem tudják.

A duplán védett terület

A kastély környékén közben még annyi történt, hogy a néhány hete elkerített kukoricás területét felszántották, de továbbra is meghagyták a helyet egy kapunak és egy keskeny útnak.

Jó kérdés, miért keríthettek el egy mezőgazdasági területet – mindenesetre ahogy az a képen is kivehető, az erdősáv mellett ott van az eredeti kerítés is, tehát immár dupla kerítéssel védett a vendégház-kastély. De az érdekesség kedvéért annak is utánanéztünk, mennyibe kerülhetett az új kerítés, amely egy úgynevezett ponthegesztett kerítés. Egy ilyen ára nagyjából 17 ezer forint táblánként. Megszámoltuk, közel 100 ilyen táblából áll a kerítés a két kapu – az „első ellopott kastélyút” és a „második ellopott kastélyút” bejárata – között, vagyis a munkadíj, az egyéb költségek és a kapu nélkül is 1,7 millió forintba kerülhetett, hogy ezt a mezőgazdasági művelés alatt lévő területet elkerítsék.

Mik készülnek…?

Egy kerítés ára, legyen az mégoly profi is, persze aprópénz ahhoz a 3,3 milliárdhoz képest, amelybe a 4413-as út felújítása, meg amennyibe ezen felül a 4414-es nagyfai elágazásig vezető szakasza kerül.

Időközben egyébként a 4454-es útról, oldalról jól láthatóvá vált a kastély egy része, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy kivágtak néhány fát a környékén.

Ennek a képnek a segítségével jól beazonosítható, melyik épületrész látható a 4454-es út egy szakaszáról.

Egy másik aprócska változás is történt, ugyanis eltűnt az „őrbódé” a második „ellopott kastélyút” mellől – hogy ez cikkünk hatására történt-e, vagy azért, mert megkereste őket az önkormányzat, nem tudjuk.

Ez a felvétel szeptember közepén készült.
Volt, nincs…

Mindenesetre nem csodálkoznánk, ha hamarosan munkagépek vonulnának fel a 4454-es úton nemcsak aszfaltozás céljából, hanem azért is, hogy új, immár saját tulajdonú út és kapu épülhessen a földesúri kastélyhoz.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!