Minden eddiginél több jogdíjat fizettek ki magyar szerzőknek 2024-ben

Több mint 13,5 milliárd jogdíjat fizetett ki a dalok, zeneművek szerzőinek az Artisjus – közölték szerkesztőségünkkel. Ennek az összegnek minden korábbinál nagyobb része járt magyar szerzőknek, de rekordot döntött a bejelentett új művek, továbbá az új regisztrált szerzők száma is.

Az Artisjus 2024-ben összesen 13 milliárd 538 millió forint jogdíjat fizetett ki a dalok, zeneművek alkotóinak, ezzel elérték a pandémia előtti szintet. A teljes összeg minden korábbinál magasabb hányada, 57,5%-a jutott a magyar zenékre, és 42,5%-a külföldi dalokra. A korábbi nagyjából 50-50%-os megoszlás az utóbbi két évben tolódott el a hazai szerzők javára – írják. Hozzáteszik, a magyar-külföldi arány eltolódásához a rádiós játszások is hozzájárultak: 2024-ben az előző évhez képest 7%-kal többször hangzott el magyar zenemű a rádiókban.

A jogdíjban részesülő szerzők száma folyamatosan nő, 2024-ben először haladta meg a 20 ezret: 20 735-en kaptak jogdíjat. Ez másfélszerese annak, ahányan öt évvel korábban, 2019-ben jogdíjban részesültek.

Magyarországon a professzionális zenészek jövedelmének átlagosan egyötödét teszi ki a szerzői jogdíj, míg a bevételük fennmaradó része fellépői gázsiból, zeneoktatásból, pályázatokból, előadói jogdíjakból, fizikai és digitális értékesítésből, merchandise termékek eladásából származik.

2024-ben 1501 új zeneszerző, dalszövegíró regisztrált az Artisjushoz, ami növekedés a korábbiakhoz képest, és ezen belül még gyorsabban emelkedik a fiatalok száma: az új szerzők 13%-a 20 év alatti. A legtöbben (kb. 40%) még mindig 20 és 30 éves koruk között regisztrálnak. A nők aránya stabilan 20% körül mozog. 26 284-re nőtt az Artisjushoz bejelentett új művek száma.

A műfajok között – a szerzők által megadott besorolás szerint – a pop vezet (25%), a rock/metal (21%), az electro / dance (14%), az instrumentális / klasszikus (11%) és a hiphop (10%) aránya jelentős még.

Az továbbra is igaz, hogy a sikeres dalok között jóval több a kollaboráció. A rádiókban legtöbbet játszott 30 dal közül egy-egyre átlagolva 2,8 szerző jutott. A korábbi évekhez hasonlóan az online sikerek még inkább több szerző munkái: a legtöbb digitális jogdíjat kereső dalokra átlagban 4-4 szerző jutott; a top 30-ban mindössze egy dalnak volt egyetlen szerzője – áll a sajtóközleményben.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!