Mikor lesz itt négysávos a Tisza felett?

Lázár János építési és közlekedési miniszter tegnapi rádióinterjújában hosszan beszélt arról, hogy a kormány végre visszavonta több nagyberuházás befagyasztását: így az új, négysávos algyői Tisza-híd megépítése is újra aktuálissá vált. A tervekhez szükséges vizsgálatok elkezdődtek, az óriásberuházás összköltsége pedig 100 milliárd forint lehet. Ez pedig épp annyi, amennyibe az egész traim-train projekt került. Elhihetjük, hogy az évek óta tartó huzavona után valóban belátható időn belül megépül az új Tisza-híd?

Hogy megértsék, miért vagyunk ilyen kétkedők, nézzünk egy kis kronológiát!

2022. március 4.

2022-ban Molnár Áron, Algyő polgármestere egy hónappal a választások előtt nyilatkozott a Délmagyarnak arról, hogy levelet kaptak a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től (NIF Zrt.), melyben tájékoztatták az önkormányzatot, hogy a Szegedet Békéscsabával és Debrecennel összekötő útszakasz négysávossá tételével a Kastélykert Fogadónál, a Floratom Kft.-nél és a Téglás utcai körforgalomnál is megoldódik a kerékpárosok és gyalogosok átvezetése. 

Algyő akkor már évek óta tárgyalt az illetékes szervekkel arról, meg kellene oldani a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságos átjutását a 47-es főúton egyik oldalról a másikra, illetve az algyői Tisza-hídon. 

A NIF leveléből akkor kiderült: nem négysávos híd épül, hanem mellé épül egy új, kerékpársávokkal, majd megújul a jelenlegi híd, – így vélhetően az egyik hídon Szeged, míg a másikon Vásárhely felé halad majd a forgalom.

Akkor azt mondták, mindezek megvalósítása még évekbe telhet,  a leghamarabb 2022 májusában írhatják ki a közbeszerzési eljárást az útszakasz négysávosításának megtervezésére, így a tervező céggel 2022. harmadik negyedévben köthetett volna szerződést a NIF Zrt.

2022. március 8.

Csupán négy nappal az algyői polgármester nyilatkozata után, a tavalyi választás hajrájában, felbukkant Lázár János, a térség országgyűlési képviselője, gyorsan ő is nyilatkozott a témában, és be is jelentette:

Elkezdődött az Algyői Tisza-híd négysávosításának tervezése. Az országgyűlési képviselő szerint rövidesen ezután kiírhatták volna a közbeszerzést, s a híd 2024-re el is készülhetett volna.  

2022. május, a választások után

Lázár Jánost kinevezik az új kormány építési és beruházási miniszterévé.

2022. szeptember

A kormány 270 beruházást függeszt fel 2100 milliárd forint értékben, mert elfogytak a rájuk fordítható források. Érdekes szembeállítani ezt a tényt azzal a 444.hu-n még 2022. februárjában megjelent cikkel, melyben a portál kiszúrta: Nyitrai Zsolt, kiemelt társadalmi ügyekért felelős miniszterelnöki megbízott a Figyelő című gazdasági hetilapnak lenyilatkozta: nagyjából 1000 milliárd forintba kerülnek az épp választási kampányra eső februári jóléti intézkedések, azaz a tizenharmadik havi nyugdíj visszaadása, a szülők személyi jövedelem adójának (szja) visszatérítése és a rendőrök, katonák fegyverpénze.

2022. november

A májusban megalakult Építési és Beruházási Minisztériumot átnevezik Építési és Közlekedési Minisztériumra, miután Lázár János tárcája megkapta a közlekedési területet a lemondott Palkovics László minisztériumától.

2023. augusztus eleje

Bár tavaly arról döntött a kormány – Lázár János miniszter – hogy a nehéz gazdasági helyzet miatt összesen 270 fejlesztést felfüggeszt,  most arról határoztak, hogy 24 mégis elindulhat – ebből nyolc a Dél-Alföldön.

Az erről szóló kormányrendeletből kiderült, hogy  

a 24 darab beruházás előkészítésére a következő három évben 47,5 milliárd forintot, 2025 és 2027 között a megvalósításra összesen 35 milliárd forintot biztosít majd a kormány.

A 24-es listán pedig 12. pontként ez szerepel: 47. sz. főút Algyői Tisza-híd 2×2 sávra történő bővítésének előkészítése kerékpáros átvezetéssel.

2023. szeptember 6.

Lázár János a Rádió 7-ben nyilatkozik, hogy elkezdődtek az új algyői híd tervezéséhez szükséges előkészítő vizsgálatok. Megtudtuk, ahhoz, hogy a híd teljesen megépüljön: tervezéssel, kivitelezéssel együtt nagyjából 100 milliárd Ft-ra van szükség.

Mindezek fényében viszonylag biztonsággal kikövetkeztethető – hacsak csoda nem történik, pl. újra jönnek a brüsszeli pénzek – hogy mind a vásárhelyiek, mind a szegediek várhatnak még egynéhány évet addig, míg végre kilencvennel suhanhatnak a Petőfi által versbe foglalt folyó feletti négysávoson.

riporter

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!