Magyarázni próbálják, de sántít a Lázár-kastélyhoz vezető út felújításának hivatalos indoklása

A magyar főutakon közlekedők örülhetnének, ha olyan utakon járhatnának, mint a nemrégiben elkészült 4413-as jelű mellékút” – írtuk meg még tavaly decemberben. A szuperextra minőségben, az alapoktól felújított út, amely a miniszter résztulajdonában álló batidai kastély felé is vezet, korábban nagy sajtóvisszangot váltott ki. Az Átlátszó közérdekű adatigénylésben kért ki dokumentumokat, de valamiképp minden, az útfelújítás mellett felhozott érv sántít.

Sokféle magyarázatot olvashattunk már arról, miért volt szükség a Lázár János érdekeltségében tartozó batidai vadászkastélyhoz vezető 4413-as út felújítására, csakhogy valamilyen szempontból mindegyik sántít – derül ki az Átlátszó témáról írt cikkéből. A portál szerint ezt az utat jóval több pénzből és sokkal jobb minőségben újították fel, mint amennyiből a hasonló projekteket szokták kivitelezni.

Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy 3,3 milliárd forintból valósult meg a 4413-as mellékút egy szakaszának felújítása, az amelyik az M43-as autópályát köti össze Lázár János batidai vadászkastélyával – ha nem is teljesen a bejáratig.

3,3 milliárdért készült el a 4413-as egyik szakasza, a képen lilával. A sárga szakasz még felújításra vár.

A bő 6 kilométeres szakaszra tehát kilométerenként 500 milliót költöttek 3,3 milliárd forintot költöttek el, miközben a közút most futó TOP-programjában szereplő útfelújításoknál kilométerenként ennél jóval kevesebb, 300 millió forint az átlagköltség.

Az Átlátszó közérdekű adatigénylésben kérte ki, hogy a Magyar Falu Programban milyen utakat és milyen alapossággal újítottak fel, majd azt is megkérdezték a Magyar Közúttól, hogy van-e hasonló műszaki tartalmú, mint a 4413-as felújítása, azonban nem kaptak konkrét választ kérdésükre.

A batidai kastély felé vezető mellékút újjáépítésének szükségességét azzal magyarázták, hogy hamarosan felújítják az algyői Tisza-hidat, és ez az út szolgálhat elkerülőként. Ehhez azonban a teljes út megújításra szükség volna, de eddig csak a kastély környékéig jutottak. A közút a portálnak azt írta, „a 4413-as jelű út további szakaszainak felújítása a projekthez szükséges források biztosítása és rendelkezésre állása esetén indulhatnak el”. Az is kérdés viszont, mennyire racionális jövőbeli elkerülőútként számolni a 4413-as mellékúttal, amikor a 4414-es felé sokkal gyorsabban lehet Vásárhelyről Szegedre érni, ahogy korábbi cikkünkben rámutattunk.

A projekt másik magyarázata az volt, hogy a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága többször kérte, hogy legyen felújítva a Nagyfai börtönhöz vezető út. Ezzel nemcsak az a gond, hogy a börtönt másik úton is meg lehet közelíteni – a Szeged felé vezető legrövidebb út például nem a 4413-as úton vezet. Az Átlátszó még tavaly kikérte az Építési és Közlekedési Minisztériumtól az erre vonatkozó levelezést a börtön és a minisztérium között, azonban nem válaszoltak adatigénylésükre.

Az Átlátszó cikke, amelyben arról is írnak, számoltak-e a hídfelújítás tervezésekor a 4413-as mellékúttal, mint elkerülő, itt teljes terjedelmében elolvasható.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!