Letagadja a kormány, hogy 80 milliárd ment el a tram-trainre

Miért nem elég 120 milliárd a tram-trainre, hogy valóban egy környezetbarát beruházás valósulhasson meg – kérdezte a Párbeszéd országgyűlési képviselője az innovációért és technológiáért felelős minisztertől. A tárca államtitkára – aki szerint a honatya valótlanságot állít – még azt a sokszor citált 80 milliárdos összeget is letagadta, amit a minap erősített meg Lázár János.

Írásbeli kérdéssel fordult az Innovációs és Technológiai Minisztérium irányítójához Kocsis-Cake Olivio. A Párbeszéd politikusa arra volt kíváncsi: „120 milliárd forint miért nem volt elegendő a tram-train teljes villamosítására, hogy valóban egy környezetbarát beruházás valósulhasson meg?”

Az ellenzéki honatya levelében kifejtette, örömükre szolgál, hogy Szeged és Hódmezővásárhely között kötöttpályás fejlesztés keretében valósult meg a vonat-villamos-beruházás, ami mintegy 10 ezer ember mozgását segíti majd a térségben. Ám kitért arra is, hogy Lázár János 2017 májusában kijelentette, hogy a tram-train-projekt nem mehet 30 milliárd forint fölé, mert van egy megtérülési határ és egy európai uniós támogatási keret is. „Ehhez képest a beruházás jelenleg 80 milliárd forintnál tart, ha hozzáadjuk a kapcsolódó vásárhelyi pályasín feletti közúti híd költségeit is, akkor pedig már 120 milliárd forint felett járunk. Azonban a beruházás a kötött pálya ellenére sem teljességgel környezetbarát, mert egy szakaszon nem került kiépítésre villanyvezeték, így részben dízelüzemű járművek közlekednek majd a vonalon.” 

A tárca részéről válaszoló Schanda Tamás azzal kezdte, hogy politikustársa ismét valótlanságokat állít. A minisztérium parlamenti államtitkára leszögezte, az infrastruktúra kiépítése – járműbeszerzés nélkül – összesen nettó 40,3 milliárd forintba került, ami jelentetősen elmarad a felemlegetett 80 milliárdos összegtől. Schanda szerint akkor is valótlanságot állít a kérdező honatya, amikor összemossa a tram-train fejlesztését a város elkerülő útszakasz építésével. 

„Ellentétben az ön által sugalltakkal, a tram-train egy környezetbarát közlekedési forma, a fejlesztésnek köszönhetően jelentősen csökken a környezeti terhelés. Az új P+R és B+R parkolók kialakításával növekedhet a vasúton közlekedők aránya, csökken a közúti járművek károsanyag-kibocsátása” – fogalmazott az államtitkár. 

Visszatérve a fejlesztési kiadásokra, a héten Lázár János a helyi sajtóban azt nyilatkozta: a kormány mint beruházó összesen 252 millió eurót költ el a magyar és az európai adófizetők pénzéből a tram-trainre – ez tavalyi, 330 forintos euroárfolyamon 83 milliárd forint. 

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!