Lázárék mindent megtesznek, hogy ne tudjanak sztrájkolni a vasutasok

Minden magyar számára alapjoggá tesszük a közösségi közlekedéshez való hozzáférést – írja közleményében az Építési és Közlekedési Minisztérium. Ez azt jelenti, hogy az állampolgárok közszolgáltatásokhoz való hozzáférésének biztosítása érdekében az alapellátást haváriahelyzetben és sztrájk esetén is „biztosítani szükséges”.

Lázár János minisztériuma közleményében azt írja, hogy Magyarországon hamarosan új törvény szabályozza majd a személyszállítási szolgáltatásokat, amely ad és nem elvesz, minimumot garantál, nem pedig szolgáltatást csökkent. A magyar emberek közösségi közlekedését szabályozó és segítő új jogszabály minden túlzás nélkül a személyszállítási jogok legfőbb kódexeként kerülhet november második felében a Parlament elé, majd elfogadásra.
Az új közlekedési alkotmány célja, hogy keretet adjon a személyszállítási szolgáltatások biztonságos, hatékony és fenntartható működéséhez, figyelembe véve a technológiai fejlődést és a környezetvédelmi szempontokat. Az új jogszabály végre vitát nem tűrően, a magyarázkodás lehetőségét kizárva ismeri el az utasok jogait és a szolgáltató állam kötelezettségeit. Ez a jog biztosítja, hogy az utazások megkönnyítésével a magyar emberek a lakóhelyükhöz legközelebbi járási központokat, kényelmesebben, olcsóbban, gyorsabban és biztonságosabban érhessék el – fogalmaz a minisztérium közleményében.
A minisztérium szerint Magyarországon 3155 települése közül 350 esetében jelenleg nem biztosított, hogy onnan, a járásközpontba illetve a járásközpontból a lakóhelyre naponta 3 járattal eljuthassanak az utasok. Ezt az új törvény alapjogként biztosítja – hangsúlyozzák – miképpen pontosan szabályozza a járásközpontokról a megyeszékhelyekre, illetve a fővárosba eljutás lehetőségének kötelezően biztosítandó minimumát.
Az új jogszabály olyan helyeken is biztosítja a közösségi közlekedést, ahol eddig az semmilyen formában nem működött. A törvény értelmében az állam egyszerre garantálja az emberek mobilitását és a fenntarthatósági szempontok érvényesülését – állítják.
Az állampolgárok közszolgáltatásokhoz való hozzáférésének biztosítása érdekében az alapellátást haváriahelyzetben és sztrájk esetén is biztosítani szükséges. Az alapellátás részeként előzetesen megjelölt járatok tehát sztrájk esetén sem törölhetők. Ezzel a legfontosabb, a munkába járást biztosító, vagy a diákok által leginkább igénybe vett járatok sztrájk esetén is az utasok rendelkezésére állnak majd. – állítja a minisztérium.
„Korábban Magyarország kormánya mindenki számára megfizethetővé tette a közösségi közlekedést, most mindenki számára elérhetővé és egyszerűbbé teszi azt.” – fogalmaznak a közleményben.

Valószínű, hogy a közlemény válasz arra, hogy november 4-én egy új közlekedési szövetség alakult Közlekedési Dolgozók Magyarországi Uniója néven, alapítói pedig a Független HÉV Szakszervezet, a HÉV Dolgozók Szakszervezete, a Közösségi Közlekedési Szakszervezet – Az Egységes Közlekedési Szakszervezet, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete és a Vasutasok Szakszervezete.

Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke elmondta, az alapítók célja az érintett munkavállalók gazdasági és szociális helyzetének határozott és látványos javítása, amelyre a közös fellépéssel az eddigieknél nagyobb esély lehet. A KDMU tagjai elvárják, sőt követelik, hogy előzetesen véleményezhessék az ágazatban dolgozókat érintő jogszabály-tervezeteket, valamint a munkaviszonyra vonatkozó más szabályokat.  Az unió határozott szándéka az is, hogy elősegítse tagjai munkaviszonnyal kapcsolatos jogainak kiszélesítését, kibővítését, s üzemi tanácsok, munkavédelmi képviseletek létrehozását és működését – részletezte az elnök. Meleg János azt is elmondta, hogy a most alakult szerveződés együttműködést kínál – és kér – az azonos vagy hasonló munkavállalói érdekképviseletet ellátó külföldi szövetségekkel és természetesen hazai civil szervezetekkel. A szövetséghez csatlakozhat bármely, a közlekedés területén működő szakszervezet – jelentette ki az elnök. Az összefogást a Magyarországon uralkodó közlekedési válság, a szektor fejlődése és a világ kihívásainak való megfelelés is indokolta – magyarázta.

Miután az alapszabály aláírásával megalakult a közlekedési unió, a résztvevő szervezetek meg is kezdik a közös munkát, ami akár már a hamarosan élesbe forduló bértárgyalásokon is érződni fog. Az egység olyan erő, amellyel a korábbinál lényegesen látványosabb eredményt lehet majd elérni nemcsak a bérek, hanem a munkakörülmények és a munkavállalói jogok terén is – szögezte le az elnök.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!