Lázár János részben elbontatja a komlói vasútvonalat

Miközben Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteki sajtótájékoztatóján 500 kilométernyi vasútvonal felújításáról beszélt, pár héttel korábban több mint 7 kilométernyi vasúti pálya elbontását rendelte el. Ágazati forrástól a 444.hu birtokába került a MÁV augusztus 13-án keltezett dokumentuma, amely a komlói vasútvonal városon belüli szakaszának elbontásának tervét tartalmazza.

A dokumentum az előzmények ismertetésével kezdődik. Ebből derül ki, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) rendelte el a vasúti pálya és a hozzá tartozó létesítmények bontását, illetve a MÁV vagyongazdálkodásában lévő ingatlanok Komló városa részére történő átadását.

A rendelkezés alapján a nyílt vasúti pályát el kell bontani Mecsekjánosi és Komló között, ezen felül pedig fel kell számolni Komló vasútállomás teljes vágányhálózatát is. Ez összesen 7263,5 méternyi vágány felszedését jelenti. Ezen kívül a peronokat és az útátjárókat is el kell bontani. Mivel a komlói vasútállomás a város központjában van, az ingatlanok átadásával nagyon értékes vagyontárgyakhoz juthat az önkormányzat – foglalta össze az ellenzéki hírportál.

A dokumentum utal a Godisa-Komló közti, 47. számú teljes vasútvonal megszüntetésére is. A MÁV szerint ehhez szükséges egy kormányrendelet módosítása, ezt augusztus 2-án kelt levelében meg is üzente az Építési és Közlekedési Minisztériumnak. A levél, amelyet az azóta elküldött MÁV-vezérigazgató, Pafféri Zoltán írt alá, 1,6-1,7 milliárd forintra becsüli a tervezési, bontási és kármentési összköltséget. A volt vezető hozzátette, a kivitelezés 2027-ben indulhat meg.

A volt vezérigazgató kiemelte azt is, hogy a vasúti forgalom megszüntetésével évi több mint 72 ezer tonna árut lenne szükséges közúton fuvarozni, ami munkanapokra vetítve 23,2 nehéz tehergépjárművet jelent. Tehát tizenkét órás műszakok esetén félóránként haladna el egy nyergesvontató az érintett városi szakaszon. Pafféri Zoltán javasolta Bartal Tamás helyettes államtitkárnak, hogy a közúti ágazat értékelje ki, hogy a hirtelen megjelenő többletkapacitást az úthálózat infrastruktúrája egyáltalán elbírja-e.

A 47. számú vasútvonalon elsőként a Bajnai-kormány állította le 2009-ben a személyforgalmat, egy évre rá viszont az Orbán-kormány visszaállította azt, a döntést pedig Polics József Komló fideszes polgármestere is üdvözölte. Ennek ellenére 2012-től már csak napi két pár vonat közlekedett a vonalon, ami a koronavírus-járvány idején napi egy járatpárra csökkent. A 2021-es menetrendváltást követően viszont újra napi hat-hét vonatpár haladt erre. Lázár János minisztériuma végül 2023. augusztus 1-jétől állíttatta le a vonalon a személyforgalmat, de a teherforgalom a mai napig megmaradt.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!