Lázár János ötpontos közlekedési akciótervet hirdetett

Közlekedési infó néven tartott pénteken sajtótájékoztatót Lázár János építés- és közlekedési miniszter, ahol egy új közlekedési rendszerről beszélt, és változásokat jelentett be a MÁV vezetésében is. De szóba került az új KRESZ, az iparűzési adóbevétele jó részétől eleső Paks helyzete, majd Vitézy Dávid őt illető kritikájára is reagáltatták a minisztert. Az is kiderült, Lázár János 14 éve várt arra, hogy meghozhasson egy döntést, amit végre meg is tett.

Egyre nagyobb a tömegközlekedés iránti igény, a szolgáltatás színvonala viszont vitatható, kezdte a miniszter sajtótájékoztatóját. A vármegye- és országbérletek hatására radikálisan megnőtt az utasok száma, akik jelentős összegeket spóroltak meg az új rendszernek köszönhetően.

Új közlekedési rendszer, akcióterv

Elmondta, Magyarország kormánya a mai nappal ötpontos közlekedési akciótervet hirdet, ennek része, hogy a közlekedéshez való jog állampolgári jog lesz, 1 milliárd eurós uniós hitelt terveznek felvenni vasútépítésre, leselejtezett nyugati járműveket akarnak beszerezni, lecserélik a MÁV vezetését, és felújítanak pár vasútállomást is.

A miniszter szerint egy teljesen új rendszert alakítanak ki, ehhez pedig új menedzsmentre van szükség, ezért Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója szeptember elsejével távozik posztjáról – jelentette be. Helyette Hegyi Zsoltot, a MÁV-Start vezérigazgató-helyettesét nevezi ki a vasúttársaság élére, helyettese pedig Dányi Gábor korábbi helyettes államtitkár lesz.

A jövőben biztosítani szeretnék, hogy minden magyar a lakóhely és a járásközpont között naponta háromszor oda-vissza átszállás nélkül el tudjon jutni, járásközpont és megyeszékhely között pedig kétszer. Az akciótervről több országos portál részletesen írt, többek között itt.

Kinek mi köze hozzá?

A sajtótájékoztatón az újságírók a fenti témát nem érintő kérdéseket is feltettek, a 444 munkatársa például egy ma megjelent kormányrendeletre kérdezett rá, amely szerint megszűnik az Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer (ÉTDR) jelenlegi formája. Ezzel a jövőben sokkal nehezebb lesz információt szerezni arról, milyen építési engedélyeket ad ki az építésügyi hatóság, milyen beruházások zajlanak, vagy épp minek a bontására adnak ki engedélyt. Erre Lázár úgy reagált, nem tették titkossá az építésügyi engedélyek kiadását, csak úgy reformálják meg, hogy az férhessen hozzá ezekhez, akiknek köze van hozzá. Majd így folytatta:

Hogy Hódmezővásárhelyen a Zsoldos utcában valaki épít egy házat, ahhoz mi köze van a szomszédokon és az építkezőn kívül bárkinek is?

Az eseményt követők nagy része valószínűleg nem, de a vásárhelyiek tudják, hogy a miniszter itt bizonyára a saját házára utalhatott.

– A közszereplői státuszból hogy következik, hogy Ön megnézheti, hogy ki milyen fürdőszobát épít magának? – szögezte Lázár a kérdést a 444 újságírójának, majd hozzátette, 14 éves elképzelését szerette volna megvalósítani, ami még polgármesterként volt az agyában, azóta vágyott arra, hogy egyszer építési miniszterként ezt a döntést meghozhassa.

A gyengébb védelme

A sajtótájékoztatón az új KRESZ is szóba került, amelyről a kormányzati vita decemberben kezdődhet, és áprilisig tart majd, és leghamarabb jövő tavasszal kerülhet a parlament elé. A miniszter kijelentette, a vezérelv az új KRESZ-ben a gyöngébb védelme lesz, tehát a kerékpárosoké és a gyalogosoké. EU-országokban kötelező a bukósisak a kerékpárosoknak, de, – mint mondta, – sem a gyerekei, sem ő maga nem hord ilyet, és nem mindegy az sem, hogy a hódmezővásárhelyi pusztában biciklizik-e valaki, ahol nem olyan veszélyes, vagy a belvárosban.

Hogy mindenki jól járjon

Az RTL munkatársa végül a paksi atomerővel kapcsolatban kérdezte a minisztert, hogy tárgyaltak-e már a várossal a helyzet megoldásáról. Lázár János most úgy nyilatkozott: a kormány semmiképp sem szeretné, ha Paks ellehetetlenülne, ezért szeptember elején minden érintettel, a polgármester és a megyei önkormányzat bevonásával fog tárgyalni.

Az a lényeg, hogy mindenki jól járjon, win-win szituációt akarunk

– hangsúlyozta a miniszter, hozzátéve, szerinte elvi kérdés, hogy egy nagy beruházásból csak az adott település, vagy az egész környék profitál.

Mentális problémák

A sajtótájékoztató érdekes epizódja volt, amikor az Index munkatársai Vitézy Dávid kijelentésére is reagáltatta a minisztert, mely szerint amióta Lázár tölti be a posztot, minden szinten romlott a helyzet. A kérdésre, hogy mennyire látja ebben a saját felelősségét, a miniszter akképpen reagált, hogy beleállt a volt közlekedési államtitkárba, aki szerinte lehetett volna közlekedési miniszter, de Orbán Viktor miniszterelnök nem őt választotta, ahogyan a budapestiek sem őt választották főpolgármesternek. Szerinte ennek a két sokkhatásnak a feldolgozása időt vesz igénybe. Azt is állította, hogy Vitézynek valószínűleg mentális problémái lehetnek.

Vitézy minderre reagálva facebook-posztban kifejtette, Lázár „miniszteri döntéseivel annyi kárt okozott, ami a kommunizmus évtizedeinek közlekedési minisztereit is alulmúlja”, egyébként pedig az elmúlt évtizedek legsikertelenebb közlekedési minisztereként inkább lemondania kellene, nem másokat leváltania.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!