Lázár János nem barátkozik a németekkel – 2024-ben megsülnek az emberek a korszerűtlen vonatokon
Több szakértő szerint van összefüggés a két tényállítás között. Ahogy arról mi is írtunk, a közösségi médiában ismét ,,nekiment” Vitézy Dávid a Lázár János vezette építési és közlekedési miniszternek. A volt közlekedési államtitkár leírta a MÁV-nál meglátása szerint tapasztalható problémás működési kérdéseket, illetve többször kitért Lázár felelősségére, aki korábban leállította az új járművek beszerzésének nagy volumenű projektjét. A Minisztérium reagált az ATV-nek, miközben a Közlekedő Tömeg Egyesület szerint is lenne forrás a fejlesztésekre.
Vitézy Dávid szerdai posztjában öt pontban sorolta fel Lázár János felelősségét a MÁV romlásában, és saját infografikát is mellékelt hozzá. Csütörtökön a minisztérium megküldte válaszát az ATV-nek, melyben Vitézy felelősségét vetik fel. Azt írják, hogy éppen Vitézy volt az, aki leállíttatta a hazai IC-kocsik gyártását célzó IC+ programot, sőt, szerintük a mozdonybeszerzést az hiúsította meg, hogy Vitézy 200 km/órás sebességre képes mozdonyok helyett 230 km/órás sebességre képes mozdonyokat követelt meg, amire az előkészített eljárásban már nem volt lehetőség.
Vitézy csütörtöki posztjában a választ öngólnak és komolytalan érvnek minősíti a másfél éve teljhatalommal a magyar vasutat irányító minisztertől, ráadásul a legkevésbé sem igaz.
Azt írja, a kormány 2022. szeptember 8-án döntött (1435/2022 sz. kormányhatározat), többek között az ő előterjesztésük által, 380 kocsinyi, összesen 39+10 távolsági új InterCity-szerelvény beszerzésének elindításáról és hozzá 50, elsősorban hozzájuk való Siemens Vectron mozdony beszerzéséről a már megkötött keretszerződés terhére. A tervet, írja Vitézy, még államtitkárként jelentette be. Ez az összes hazai IC-vonalon megoldotta volna a távolsági járművek problémáját.
Lázár János 2022. december 1-jétől tölti be a közlekedési miniszteri posztot, és azt írja, hogy december 29-én a javaslatára a fenti kormányhatározatot visszavonták, az addigra teljesen előkészített InterCity-beszerzést a közlekedési tárca visszavonta és leállíttatta, majd öt hónappal később a járműpark felújításával kapcsolatban nyilatkozta azt Lázár János, hogy a Siemensre nem számítanak, velük már nem barátkoznak.
Vitézy szerint azóta eltelt másfél év, de sem új mozdonybeszerzés, sem új IC-kocsibeszerzés nem indult, Lázárnak pedig felelősséget kellene vállalnia a vasút működtetése során fellépő és látható kudarcokért.
Közlekedő Tömeg: súlyos a nyári kocsihiány a MÁV InterCityjein
A Közlekedő Tömeg Egyesület, szerkesztőségünknek megküldött levelében szintén a MÁV, elsősorban azok IC járatain tapasztalható, sokszor nehezen elviselhető, áldatlan állapotokra hívja fel a figyelmet, melynek csak egyik komponense a hatalmas hőség.
Az utóbbi hetek hőhulláma ugyanis ismét ráirányította a figyelmet a MÁV kritikus járműhelyzetére, azon belül is a klimatizáltság általános hiányára. Ez a probléma főleg az InterCityket és a fővonali személyvonatokat érinti – míg az előbbiekben gyakran kis teljesítményű légjavítóval felszerelt vagy klimatizálatlan, “nem IC minőségű” kocsik közlekednek, utóbbiakból szinte teljesen hiányzik a légkondicionálás. Az elővárosi és mellékvonali szegmensben a helyzet valamivel jobb, az itt közlekedő motorvonatok utastere vagy már gyárilag klimatizált, vagy a klímásításuk folyamatban van, írják.
Meglátásuk szerint súlyosbító körülmény, hogy nem sikerült a MÁV-Start személykocsijainak helyzetét stabilizálni a járműjavítás, ahogy fogalmaznak, oligarcháknak történt kiszervezése árán sem. A vasúttársaságot, ahogy látják, felkészületlenül érte a balatoni szezon s a vele járó járműigény. Nyár elején ugyanis a MÁV 398 darab, klímás vagy légjavítóval felszerelt IC minőségű kocsijából 72 darab (18%) üzemképtelen volt.
Ennek eredménye, hogy a balatoni vonatokban közlekedő IC-kocsikat a kelet-magyarországi vonatokból kell kinyerni, tovább nehezítve a vasúti szolgáltatásfejlesztés által amúgy is elhanyagolt Alföldön vonattal közlekedők életét. A szegedi IC-k mellett a Békés IC-t (Budapest-Békéscsaba) emelik ki, amelyek közül az utóbbi napokban minden másodikban egyáltalán nem közlekedett klimatizált vagy légjavított InterCity minőségű kocsi.
Vitézy Dávid kiírásával összecseng, amire ők is ráirányítják a figyelmet, hogy két éve valós esély mutatkozott arra, hogy a távolsági vonatok járműhelyzete középtávon javulni fog: az akkori Technológiai és Ipari Minisztérium, ahogy arra Vitézy is utalt, 39+10 IC-szerelvény beszerzésére írt ki feltételes közbeszerzést, melyek beszerzése szolgáltatásvásárlás keretében, a költségvetés jelentős egyszeri megterhelése nélkül történt volna – hasonlóan ahhoz, ahogy a Kormány most Európai Beruházási Bank-hitel felvételével próbálja az elmúlt évek költségvetési megszorításai miatt tarthatatlanná vált palyaállapotokat tűzoltásszerűen kijavítani.
Ezeknek a szerelvényeknek a beszerzésével pár éven belül szinte a teljes magyar IC-hálózat klímás szerelvényekkel működhetett volna – ez Lázár János miatt hiúsult meg, aki kinevezése után azonnal visszavonta a közbeszerzési kiírást, mindezt pedig a lehetséges nyertes Siemensre utalva annyival indokolta, hogy “németekkel nem barátkozunk”.
Az Egyesület szerint idei hőhullám kiváló alkalom arra, hogy a miniszter a “nem IC minőségű” kocsikban izzadó utasok számára is tisztázza, milyen közérdek fűződik ehhez a nem-barátkozáshoz, valamint hogy a MÁV-Start szakmai hibákkal teli, komolyanvehetetlen járműstratégiáján felül konkrét vállalást tegyen arra, mikorra válnak a feláras vonatok teljeskörűen klimatizálttá.
Szintén az ATV Híradójának nyilatkozva Király Bence elnökségi tag elmondta, hogy a magyar költségvetésben lenne fedezet új járművek beszerzésére, hiszen közutak, elsősorban autópályák építésére több száz milliárdot szán évente a kormány, ám szerintük ezek társadalmi hasznossága megkérdőjelezhető.
Hozzászólások lezárva.