Közlekedésinfón jelentette be Lázár János az ígéreteit
Közlekedésinfót tartott szerda délelőtt Lázár János építési és közlekedési miniszter, amely során egy tízpontos ígéret-csomagot mutatott be.
Íme Lázár János 10 miniszteri vállalása 2025-re:
- késési biztosítást vezetnek be. Négy vonatból három szerinte pontosan jár, ezért júniustól a menetjegyár felét visszafizetik, ha 20 percet késik a vonat vagy a busz. A bérletekre is vonatkozik ez. Ha 20 percet késik öt alkalommal, akkor 10 százalék kedvezményt adnak. Azt még nem tudni, hogy egy adott utasnak át is kell élnie az öt alkalmat, vagy az általa megváltott útvonalon közlekedő minden járat késéseit számolják össze. Mindenesetre a visszatérítéshez be kell majd kapcsolni a MÁV+ alkalmazásban a késési biztosítást.
- 2026. január 1-re a MÁV-csoport és Volán-csoport összes mosdóját egytől-egyig felújítják. A MÁV-nál ezer mosdó van, ebből mintegy 700 használhatatlan. Ehhez hozzájön még további száz buszpályaudvaron lévő mosdó is. A nagyobb pályaudvarokon a mosdók használata fizetős lesz, de a MÁV-csoport utasai ingyenesen használhatják.
- Április egytől takarítók lesznek minden InterCity járaton.
- Egy év alatt 1000 új buszt vásárolnak. Most 5700 busza van a Volánnak. Idén szereznek be 500-at és jövő év első felében szintén 500-at.
- Megerősítik a mozdonyflottát. Most egy nap 200 darab villanymozdony közlekedik, ebből 50 korszerű. Azt vállalják, hogy 2026 nyaráig minden második mozdony megújul, az IC-k már csak új mozdonyokkal közlekednek majd. 40 új villanymozdony érkezik a MÁV-hoz, és 15 új dízelmozdony. Ezeket az állam európai cégektől bérli majd. A szerződéseket már megkötötték, folyamatosan érkeznek ezek a járművek a következő hónapokban. Néhány jármű már az országban van.
- Csökkentik az Intercity kocsik hiányát. 100 új felújított kocsi áll be a nyári főszezonra – ígéri a miniszter. 330 milliárd forint értékben rendelnek 285 új Intercity kocsit.
- A magyar kormány felvásárolja a GYSEV-et, csak egy kis része lesz osztrák tulajdon. A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. Magyarországon és Ausztriában működő, 434,7 kilométeres pályahálózatot fenntartó és üzemeltető integrált vasúttársaság. Az ígéret szerint pályaszakaszokat adnak majd át a GYSEV üzemeltetésébe. Győr, Vas, Zala, Veszprém megye a GYSEV üzemeltetése alá tartozik majd, 500 kilométert vesznek át üzemeltetésre. Minden GYSEV-es dolgozó MÁV-os dolgozó lesz. 11 darab új Stadler motorvonatot rendeltek a GYSEV-nél. Ez összesen 53 milliárd forintos beruházás és 3 ezer férőhelyet jelent. Ausztriából nem vonul ki a GYSEV, itthon növeli a kapacitást. A Budapest-Belgrád vonalon 2026 januárjától részben GYSEV mozdonyok fognak járni.
- A nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást. Ebből levonták a tanulságokat. Egy új szolgáltatás lesz, mégpedig a MÁV-busz. Erősítő buszjáratokat szerveznek. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére. Nem fordulhat elő az, hogy valaki nem fér fel a vonatokra, mert az erősítő buszjárat a pályaudvar előtt várja majd ezeket az utasokat.
- Bevezetik a klímagaranciát. A jegyeken láthatjuk majd, hogy az adott jármű amivel utazunk klimatizált-e vagy sem, illetve hogy az működik-e vagy sem. Magyarán világosan különbséget tesznek klímás és nem klímás vonatok között. Ha nem tudnak klímás vonatot biztosítani, akkor klímás buszok közlekednek majd.
- Elindul a MÁV+ applikáció áprilistól.
Hozzászólások lezárva.