Kiderült, egy otthagyott váltó miatt siklott ki a vonat Szeged-Rókus pályaudvaron
Mint arról a Hódpressen is beszámoltunk, 2021 októberében a Szegedről Békéscsabára induló személyvonat egyik mozdonya és egy személykocsija Szeged-Rókus állomáson kisiklott. 2018-tól a tram-train építésével párhuzamosan Szeged-Rókus állomáson is felújították a pályát, a váltókból azonban nem mindet cserélték – tudta meg az Átlátszó közérdekű adatigénylés nyomán.
Rókuson a tram-train építésével egy időben dolgoztak a mávosok, síneket cseréltek, az azokat tartó elemek megújultak, de nem mindenhol. A kisiklás után a MÁV az adatigénylést azzal utasította el, hogy amíg a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) nem zárja le a vizsgálatot, nem válaszolnak.
Az immár Lázár János minisztériuma által felügyelt KBSZ tavaly év végén tette közzé jelentését. Ebből az derül ki, hogy „a kisiklás helye az állomás III. sz. fővágányában található, 10 sz. kitérő, melyet 1959-ben építettek be, a kitérőn alkatrész csere a beépítés óta nem volt„ és hogy ,, a 10-18. sz. kitérők közötti pályaszakasz állapota miatt 2017. márciusa óta a forgalomból kizárásra került, ezért a váltó kitérő iránynak megfelelően kiszögelésre került. A kitérőhöz csatlakozó III. sz. vágány átépítésre került, forgalomba helyezése 2018. szeptemberében történt meg.”
A jelentésben az áll, hogy a baleset előtt, 2021. szeptember 10-én a pályafelügyelet a 8., 16., 21., 30. és 32. aljakat cserélendőnek minősítette. A későbbi vizsgálat során meghallgatták a pályafenntartásban érdekelt feleket (pályamester, vezetőmérnök, a Pályavasúti Területi Igazgatóság Szeged Pályalétesítményi Osztály osztályvezetője), de a Vb nem kapott választ arra, hogy az eseményben érintett váltó fenntartási munkálatai – a pályafelügyelet által feltárt hibák ellenére – miért maradtak el.
A MÁV a jelentés közzététele után válaszolt az Átlátszó újabb közadatigénylésére, eszerint Rókus állomáson a tram-train építésének idején mintegy 650 millió forintot költöttek felújításra, összesen 7 kitérőt – vagyis váltót – cseréltek, darabja mintegy 40 millió forint volt.
A korabeli képeken is az látszik, hogy a később meghibásodott váltó valójában egy hátsó vágányra vezetett, valamikor. De azt már a baleset idején sem használták, leaszfaltozták az évek során, vagyis a váltóra ott semmi szükség nem volt, ezért is szüntethette meg a MÁV a baleset után.
A jelentésből az derül ki, hogy a 10. és 14 sz. váltók járhatatlanok lettek, a kárérték (anyag, helyreállítás) 16 millió Ft volt. A 14. váltó ma is megvan, ugyanúgy fa az alja, mint a másiknak a baleset idején.
Hozzászólások lezárva.