Képviselők kérdezik ATEV-től, sikerült-e a bűz ellen tenni
Korábban három lehetséges előrelépésben maradtak a fehérjefeldolgozó gyár vezetőjével, hogy megszűnjön a városban időnként terjedő bűz. Erre kérdezett most rá az alpolgármester és két képviselő.
„Tiszteletteljes kérdésünk Igazgató Úr fele, hogy ígéretéhez híven sikerült-e már lépéseket tenni a biofilter fejlesztése és a szennyvíztisztító megújítása érdekében?” – kérdezi Berényi Károly alpolgármester, Gyutay Katalin képviselő és Fejes Péter képviselő Vígh Róberttől, az ATEV Fehérjefeldolgozó Zrt. gyárigazgatójától. Az állami tulajdonú cég vezetője ugyanis a városvezetéssel való egyeztetésükkor, amelyen a képviselők és a polgármester a vásárhelyi gyár mostani és korábbi igazgatójával egyeztettek, ezt a két irányt vázolta fel a városban terjengő erős szaghatás megoldására.
A fehérjefeldolgozó üzem biofilterének a kapacitása ugyanis nem elegendő, ezt már kinőtte a cég, ezt fejleszteni kellene a szag megszüntetéséhez – emlékeztet a nyílt levél a cég és a város jó kapcsolatának részletezése után, majd hozzáteszi: a második fő ok a szennyvíztisztító, ahonnan szintén kerül ki a levegőbe bűz. Ezt teljesen meg kellene újítani, hogy ne árasszon kellemetlen szagot – írják „szaghatással leginkább terhelt városrészek lakosainak képviseletében”.
Harmadik okként a komposztálót jelölték meg, amelyet ha átköltöztetnék a Kutasi útról az ATEV Rárósi úti telephelyére, ami 12 km-re van a városhatártól, már ez önmagában is komoly szagártalom-csökkenéssel járna. Ennek feltétele, hogy Rárósi út folytatását meg kellene építeni úgy, hogy a teherautó-forgalom számára is használható legyen. Ami szerepel a Modern Városok Programban, de mivel most a koronavírus-helyzetben a képviselők szerint nem túl valószínű, hogy ez tud folytatódni, erre nem is kérdeztek rá. A levél alább olvasható teljes terjedelemben, a feladói a kapott választ is szeretnék nyilvánosságra hozni.
Tisztelt Igazgató Úr!
Emlékeztetni szeretnénk egy 2020. január 14-én a Hódmezővásárhelyi Polgármesteri Hivatalban megtartott egyeztetésre, melyet mi azóta is az „ígéret napja”-ként emlegetünk. Ezen a megbeszélésen jelen volt dr. Márki-Zay Péter polgármester, dr. Berényi Károly alpolgármester, Fejes Péter települési képviselő, Víg Róbert a vásárhelyi gyár igazgatója, Szabó Gábor a gyár korábbi igazgatója, és az ATEV Zrt. részéről Lukács Tamás stratégiai igazgató.A megbeszélésen áttekintettük, hogy Vásárhelynek milyen közös kapcsolatai, érdekei vannak az ATEV helyi gyáregységével kiemelten értékelve, hogy mintegy 160 főt foglalkoztatnak, akiknek 95%-a vásárhelyi lakos, továbbá, hogy az iparűzési adó, telekadó és ingatlanadó formájában mintegy 90 millió forinttal járul hozzá a város költségvetéséhez, valamint 500 millió forintot költ el évente, a helyi vállalkozók szolgáltatásait igénybe véve (pl. karbantartási munkák).
A korábbi években rendszeresen támogatta a gyár a városi fejlesztéseket, például jutott adományukból játszótér kialakításra, vagy legutóbb 2018-ban a gyerekkarácsony támogatására is. A cég képviselői most is arra bíztatták a városvezetést, hogy keressék meg őket bizalommal, mert igyekeznek majd minden jótékony célt támogatni. Saját dolgozóik érdekében, illetve a cég társadalmi felelősségvállalása miatt is szívesen áldoz ilyen ügyekre, legyen az akár játszótér vagy játszóház, tanösvény vagy kerékpárút.A megbeszélés fő témája azonban vásárhelyi gyáregység által okozott szagártalom volt, ami miatt rengeteg lakossági panasz érkezik a Polgármesteri Hivatalhoz.
Ezzel kapcsolatban három okra mutattak rá az ATEV munkatársai, a városvezetőknek is elmagyarázva a technológia részleteit:1. A fehérjefeldolgozó üzemben a jelenlegi biofilter kapacitás nem elegendő, ezt már kinőtte a cég. Ennek fejlesztésére lenne szükség a szaghatás csökkentése érdekében.
2. A második fő oka a szagártalomnak a szennyvíztisztító, ahonnan szintén kerül ki a levegőbe bűz. A szennyvíztisztító teljes megújítása egy olyan technológiai váltás lenne, ami szintén a szaghatás csökkenését eredményezné.
3. A harmadik ok a komposztáló, ahol szintén állati eredetű hulladékot dolgoznak fel szennyvíziszappal keverve. Itt a szezonalitás is megvan, a tavaszi és őszi szántás előtt viszik ki a földekre a komposztot, és amikor ezt a város környékén terítik a földeken, felerősödik a kellemetlen szaghatás. A komposztálás az ATEV területén viszont folyamatos, és amikor a prizmákat keverik, az is időleges szaghatással jár. Ha a komposztálót átköltöztetnék a Kutasi útról az ATEV Rárósi úti telephelyére, ami 12 km-re van a városhatártól, már ez önmagában is komoly szagártalomcsökkenéssel járna. Az ATEV Zrt. nagyon nyitottnak mutatkozott erre a megoldásra. A megvalósítás egyik feltétele az, hogy a Rárósi út folytatását meg kellene építeni úgy, hogy a teherautó-forgalom számára is használható legyen. Ez az útépítés szerepel a vásárhelyi Modern Városok Programban, a 117 km külterületi úthálózati projektünkben is az egyik hangsúlyos feladat. Azonban a jelenlegi válsághelyzetben nem sok esély látszik a Modern Városok Program folytatására.
Tiszteletteljes kérdésünk Igazgató Úr fele, hogy ígéretéhez híven sikerült-e már lépéseket tenni a biofilter fejlesztése és a szennyvíztisztító megújítása érdekében?
Együttműködésében bízva kívánunk eredményes munkát és hozzá jó egészséget! A szaghatással leginkább terhelt városrészek lakosainak képviseletében:
Dr. Berényi Károly alpolgármester, a 7. ev. körzet (Susán) települési képviselője,
Fejes Péter a 6. ev. körzet (Susán) települési képviselője,
Molnár Lászlóné a 8. ev. körzet (Újváros) települési képviselője.
Hozzászólások lezárva.