Képviselők kérdezik ATEV-től, sikerült-e a bűz ellen tenni

Korábban három lehetséges előrelépésben maradtak a fehérjefeldolgozó gyár vezetőjével, hogy megszűnjön a városban időnként terjedő bűz. Erre kérdezett most rá az alpolgármester és két képviselő.

„Tiszteletteljes kérdésünk Igazgató Úr fele, hogy ígéretéhez híven sikerült-e már lépéseket tenni a biofilter fejlesztése és a szennyvíztisztító megújítása érdekében?” – kérdezi Berényi Károly alpolgármester, Gyutay Katalin képviselő és Fejes Péter képviselő Vígh Róberttől, az ATEV Fehérjefeldolgozó Zrt. gyárigazgatójától. Az állami tulajdonú cég vezetője ugyanis a városvezetéssel való egyeztetésükkor, amelyen a képviselők és a polgármester a vásárhelyi gyár mostani és korábbi igazgatójával egyeztettek, ezt a két irányt vázolta fel a városban terjengő erős szaghatás megoldására.

A fehérjefeldolgozó üzem biofilterének a kapacitása ugyanis nem elegendő, ezt már kinőtte a cég, ezt fejleszteni kellene a szag megszüntetéséhez – emlékeztet a nyílt levél a cég és a város jó kapcsolatának részletezése után, majd hozzáteszi: a második fő ok a szennyvíztisztító, ahonnan szintén kerül ki a levegőbe bűz. Ezt teljesen meg kellene újítani, hogy ne árasszon kellemetlen szagot – írják „szaghatással leginkább terhelt városrészek lakosainak képviseletében”.

Harmadik okként a komposztálót jelölték meg, amelyet ha átköltöztetnék a Kutasi útról az ATEV Rárósi úti telephelyére, ami 12 km-re van a városhatártól, már ez önmagában is komoly szagártalom-csökkenéssel járna. Ennek feltétele, hogy Rárósi út folytatását meg kellene építeni úgy, hogy a teherautó-forgalom számára is használható legyen. Ami szerepel a Modern Városok Programban, de mivel most a koronavírus-helyzetben a képviselők szerint nem túl valószínű, hogy ez tud folytatódni, erre nem is kérdeztek rá. A levél alább olvasható teljes terjedelemben, a feladói a kapott választ is szeretnék nyilvánosságra hozni.

Tisztelt Igazgató Úr!

Emlékeztetni szeretnénk egy 2020. január 14-én a Hódmezővásárhelyi Polgármesteri Hivatalban megtartott egyeztetésre, melyet mi azóta is az „ígéret napja”-ként emlegetünk. Ezen a megbeszélésen jelen volt dr. Márki-Zay Péter polgármester, dr. Berényi Károly alpolgármester, Fejes Péter települési képviselő, Víg Róbert a vásárhelyi gyár igazgatója, Szabó Gábor a gyár korábbi igazgatója, és az ATEV Zrt. részéről Lukács Tamás stratégiai igazgató.

A megbeszélésen áttekintettük, hogy Vásárhelynek milyen közös kapcsolatai, érdekei vannak az ATEV helyi gyáregységével kiemelten értékelve, hogy mintegy 160 főt foglalkoztatnak, akiknek 95%-a vásárhelyi lakos, továbbá, hogy az iparűzési adó, telekadó és ingatlanadó formájában mintegy 90 millió forinttal járul hozzá a város költségvetéséhez, valamint 500 millió forintot költ el évente, a helyi vállalkozók szolgáltatásait igénybe véve (pl. karbantartási munkák).
A korábbi években rendszeresen támogatta a gyár a városi fejlesztéseket, például jutott adományukból játszótér kialakításra, vagy legutóbb 2018-ban a gyerekkarácsony támogatására is. A cég képviselői most is arra bíztatták a városvezetést, hogy keressék meg őket bizalommal, mert igyekeznek majd minden jótékony célt támogatni. Saját dolgozóik érdekében, illetve a cég társadalmi felelősségvállalása miatt is szívesen áldoz ilyen ügyekre, legyen az akár játszótér vagy játszóház, tanösvény vagy kerékpárút.

A megbeszélés fő témája azonban vásárhelyi gyáregység által okozott szagártalom volt, ami miatt rengeteg lakossági panasz érkezik a Polgármesteri Hivatalhoz.
Ezzel kapcsolatban három okra mutattak rá az ATEV munkatársai, a városvezetőknek is elmagyarázva a technológia részleteit:

1. A fehérjefeldolgozó üzemben a jelenlegi biofilter kapacitás nem elegendő, ezt már kinőtte a cég. Ennek fejlesztésére lenne szükség a szaghatás csökkentése érdekében.

2. A második fő oka a szagártalomnak a szennyvíztisztító, ahonnan szintén kerül ki a levegőbe bűz. A szennyvíztisztító teljes megújítása egy olyan technológiai váltás lenne, ami szintén a szaghatás csökkenését eredményezné.

3. A harmadik ok a komposztáló, ahol szintén állati eredetű hulladékot dolgoznak fel szennyvíziszappal keverve. Itt a szezonalitás is megvan, a tavaszi és őszi szántás előtt viszik ki a földekre a komposztot, és amikor ezt a város környékén terítik a földeken, felerősödik a kellemetlen szaghatás. A komposztálás az ATEV területén viszont folyamatos, és amikor a prizmákat keverik, az is időleges szaghatással jár. Ha a komposztálót átköltöztetnék a Kutasi útról az ATEV Rárósi úti telephelyére, ami 12 km-re van a városhatártól, már ez önmagában is komoly szagártalomcsökkenéssel járna. Az ATEV Zrt. nagyon nyitottnak mutatkozott erre a megoldásra. A megvalósítás egyik feltétele az, hogy a Rárósi út folytatását meg kellene építeni úgy, hogy a teherautó-forgalom számára is használható legyen. Ez az útépítés szerepel a vásárhelyi Modern Városok Programban, a 117 km külterületi úthálózati projektünkben is az egyik hangsúlyos feladat. Azonban a jelenlegi válsághelyzetben nem sok esély látszik a Modern Városok Program folytatására.

Tiszteletteljes kérdésünk Igazgató Úr fele, hogy ígéretéhez híven sikerült-e már lépéseket tenni a biofilter fejlesztése és a szennyvíztisztító megújítása érdekében?

Együttműködésében bízva kívánunk eredményes munkát és hozzá jó egészséget! A szaghatással leginkább terhelt városrészek lakosainak képviseletében:

Dr. Berényi Károly alpolgármester, a 7. ev. körzet (Susán) települési képviselője,
Fejes Péter a 6. ev. körzet (Susán) települési képviselője,
Molnár Lászlóné a 8. ev. körzet (Újváros) települési képviselője.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!