Jövő tavasszal változik a KRESZ – új alapelvek is jönnek

Sok minden miatt szükséges a változás. A Telex írta meg, hogy egy háttérbeszélgetésen mutatták be az új, de még nem hivatalos közlekedési alapelveket. Ahogy fogalmaznak, a ,,közlekedési kakaskodók” ellen készülnek új szabályok. Na de mit is jelent ez?

Kerékgyártó János, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára egy minisztériumi sajtóbeszélgetésen azt árulta el, hogy március 31-ig terjesztik a kormány elé a készülő új KRESZ-t, és az egyéb, közlekedésszabályozáshoz kapcsolódó jogszabályokat, onnantól pedig még legalább fél-egy év, amire bevezethetik azokat, írta meg a Telex.

Az újítás oka, hogy új járművek jelentek meg, ráadásul gyorsabbak is az autók.

Az új KRESZ fókuszában viszonylag új alapelvek fognak állni:

  • Biztonság: tilos lesz ennek értelmében szándékosan akadályozni más haladását, vagy veszélyesen megközelíteni más közlekedőt akár hossz-, akár oldalirányból. Új kifejezés lesz a közlekedés rendeltetésével ellentétes magatartás. Ide tartozhatnak majd például az egymással versenyző sofőrök vagy a driftelők. Ezen kívül bármilyen közlekedési-baleseti vészhelyzetben kötelező lesz a haladéktalan veszélyelhárítás, vagy a kár, sérelem csökkentése. Igaz csak akkor, ha nem idéz elő a segítségnyújtással még nagyobb veszélyhelyzetet.
  • Szabálykövetés: Ez azt mondja ki, hogy a jelzőtábla magasabb rendű a jogszabálynál. Erre azt a példát hozták, hogy körforgalomban nem lehet parkolni, de ha van kijelölt parkoló, igen. Ennek értelmében mondják ki azt is, hogy az életszerűség jegyében, hogy a jelzésektől és jogszabályoktól el lehet térni, ha egyértelműen megállapítható üzemzavar áll a háttérben, például egy lámpa egyszerre mutat zöldet és pirosat, vagy képtelenség tovább haladni, például egy lerobbant busz, vagy tilosban álló teherautó foglalja el a buszsávot. Viszont ez nem jelentheti közúti jelzések önkényes felülbírálását, valamint nem lehet alkalmazni vasúti átjárókban.
  • Együttműködés: Az új KRESZ alapelve előírja a türelmes és előzékeny közlekedést. Külön kitér arra is, hogy az autóvezető ne legyen megtévesztő sem, például ne váltson hirtelen irányt, ne induljon el váratlanul.
  • Az esélyegyenlőség mentén figyelemmel kell lenni a védtelenebbre, ebben nincs újdonság. Védtelenebbnek számít a kamionhoz képest a személyautó is, az autóhoz képest a motor vagy a kerékpár, és a biciklihez képest pedig a gyalogos. Külön csoportot alkotnak a legvédtelenebb közlekedők: a gyerekek, idősek, gyengén látók, kerekesszékesek, vagy a felismerhetően ittas személyek is.
  • Bizalmi elv: Ez azt jelentené, hogy minden közlekedő számíthat arra, hogy a szabályokat a többi közlekedő is betartja. Ezt azonban nem lehet alkalmazni a legvédtelenebbeknél, például egy gyalogátkelőhely pirosánál labdát pattogtató kisgyereknél, és azoknál sem, akikről, ahogy írják, üvölt, hogy magasról tesznek a szabályokra, például az autópálya dúvadjaira.
  • Új elem a fenntarthatóság alapelve. amely alapján a közlekedőknek kerülni kell a szükségesnél nagyobb környezeti terhelést. Az említett példák szerint ide tartozik az, ha egy sofőr a bevásárlóközpont parkolójában, vagy egy kávézó terasza mellett feleslegesen járatja üresben a motorját, vagy az is, ha valaki a ház előtt az ivóvíz-hálózatból származó vízzel mossa az autóját. Hogy ezt miként tartattják majd be, az kérdés.

Jelenleg még további munkacsoportok is dolgoznak a KRESZ, azon belül a gyorshajtás, sebességhatárok, szankcionálás, a járműbesorolások és technikai előírások részletes módosításain.

A KRESZ módosítása az Árpád hídi gázolás óta került a figyelem középpontjába. Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly júliusban mondta, hogy szükséges a KRESZ felülvizsgálata és a változtatás érintheti majd a vasúti átjárókat is, és ezzel rendezhetik az e-rollerek szabályozását is.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!