Jókorát csúszik a tram-train

Vasútvillamos lesz Szeged és Hódmezővásárhely között. Az is kiderült, hogy a legalább 80 milliárdra hízott gigaberuházás a tervekkel ellentétben iskolakezdésre nem lett utaskész, talán karácsonyra. Egyelőre azt is homály fedi, mennyiért utazhatnak rajta: Lázár János két hónapja „konzultációt” indított erről.

Hosszú évek előkészítése után 2018 tavaszán kezdődött a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő vasútvillamos építése. A kezdettől Lázár János saját produkciójának tekintett megyei óriásberuházás aztán jól láthatóan a politikus jelentős súlyvesztésének visszanyerését szolgálja. Az eredeti terv szeptember elejére tette az utasokkal teli próbajáratok indulását, de időközben jelentős késések álltak össze. Idén áprilisban derült ki hogy az utasforgalom csak december 12-én, az éves menetrendváltáskor indulhat el hat járművel (a terv szerinti nyolc helyett). A MÁV-Start 8 (+4
opciós) hibrid dízel-villamos meghajtású jármű beszerzésére írt ki tendert 2017 januárjában. A járművek idén fokozatosan érkeztek a tendernyertes Stadler spanyolországi vállalatából, júliusban már elkezdték Szegeden a menetrend szerinti villamosforgalmi tesztutakat.

A vasútvillamos jelentősen átalakítaná a térség közösségi közlekedését. Továbbra is óránként fognak közlekedni a Szeged-Békéscsaba vonatok. Az autóbusz-közlekedés fokozatos visszaszorulása várható: a tervek alapján az üzem harmadik évéig a Szeged és Hódmezővásárhely közötti gyorsjáratok teljesen megszűnnek, az Orosháza, Szentes és Békéssámson felől érkező autóbuszjáratok pedig csak Hódmezővásárhelyig közlekednek, ráhordást biztosítva a vasút-villamosra. Mivel a szakasz teljes villamosítását a költségek miatt végül elvetették, ezért hibrid, villany-dízel meghajtású kocsikat rendeltek a Stadlertől. Ahogyan a Szegeder írta, a jármű villamosüzemmódban csak a két városon belül fog közlekedni, közöttük dízelüzemre vált, rácsatlakozva a vasúti nyílt pályára.

Több kérdés felvetődött a beruházás elkezdésekor. Ezek egyike a menetidő, amiről szintén a Szegeder készített összehasonlítást egy hónapja. A tram-trainnel háromra nő a lehetséges útvonalak száma. Naponta tizenöt járatpár közlekedik a Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasútvonalon. A vasúti szerelvények a vásárhelyi vasútállomás és a szegedi nagyállomás közötti 31 kilométeres utat 38 perc alatt teszik meg, Szeged-Rókusra 25 perc alatt ér a vonat. A buszjáratok menetideje tűnik a legrövidebbnek, a vásárhelyi és a szegedi buszállomás közötti 25 kilométeres utat 32 perc alatt teljesítik, a szegedi nagyállomásra 37 perc alatt érnek ki. A tram-train járatok két végállomás – a vásárhelyi vasútállomás és a szegedi nagyállomás – közötti menetideje 42 perc lenne, a két belváros között pedig 32 perc. A vasút-villamos mellett a megmaradó Szeged-Békéscsaba személyvonatok menetideje tervezetten 7 perccel fog csökkenni. Vagyis minimálisnak ígérkezik a menetidők közti különbség.

Ennél sokkal érdekesebb, hogy mintha nem készítettek volna előzetesen számításokat arról, hogy mekkora jegy- és bérletár legyen a tram-trainen. Legalábbis erre utalnak Lázár János szavai és tettei. Az sem szokás, hogy politikus adjon „iránymutatást” a tarifára, márpedig Lázár július közepén azt mondta, hogy „annyi biztos, hogy a tram-train-jegy és -bérlet árának alacsonyabbnak kell lenni, mint a Volán-járatokon”. Ezt azután nyilatkozta, hogy egy hónappal korábban online „konzultációt” indított a tarifáról és a menetrendről. Ennek eredményéről azóta sem tudni semmit. Az önkormányzati hírportál mindenesetre megnézte, mennyibe kerülhet a jegy a vasútvillamoson. Eszerint a két város autóbusz-pályaudvara között 25,5 kilométer a távolság, egy teljes árú jegyet 560 forintért lehet vásárolni. Erre az útszakaszra a havi bérlet 21 400 forint. Vonaton 650 forint egy kedvezmények nélküli menetjegy, kerékpárral együtt 885 forint. Utóbbira a tram-trainen is lesz lehetőség, a jelenleg is érvényes díjszabásnak megfelelően. Tekintettel Lázár nyilatkozatára és arra, hogy Szegeden villamosra elővételben 320 forintba kerül egy vonaljegy, a járművön váltott jegy ára pedig 370 forint, feltehetőleg megközelítőleg 500 forintért lehet majd jegyet venni a tram-trainre.

A beruházás nem olcsó mulatság, a 2017. augusztusi kormányhatározat alapján a várható összköltség több, mint 71 milliárd Ft, melyből a járművek beszerzése 17,62 milliárd (eredetileg tízmilliárdot terveztek). Ez 2017 tavaszán még legfeljebb 30 milliárd lett volna Kocsis-Cake Olivio (Párbeszéd) parlamenti képviselő szerint, aki júniusban az innovációs tárcához fordult.

Ebben a 80 milliárdnál tartó építési értéket a kapcsolódó beruházásokkal együtt már 120 milliárdra tette. Az államtitkár valótlanságnak nevezte a 80 milliárdot is, holott pár nappal korábban maga Lázár beszélt ekkora összegről.

(Forrás: helyben.hu)

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!