sajatbanner

Járni fog a komp Mindszentnél jövőre is, de drágábban

2023-tól meg kellene duplázni a mindszenti komp viteldíjait, hogy a tiszai átkelőhely üzemképessége és biztonsága tartósan finanszírozható legyen, de ekkora áremelést nem vállal a rév vásárhelyi üzemeltetője. 

A koronavírusjárvány közben és után visszaesett az utasforgalom, a működtetés költségei – így a munkadíjak és az anyagárak -, viszont megsokszorozódtak azóta a mindszenti kompátkelőnél – tudtuk meg Draskovits Artúrtól, akit azután kerestünk meg, hogy a Magyar Narancs múlt héten megírta: veszteségesek a folyami réveket működtető vállalkozások. Mindszenten a komp tulajdonosa a helyi önkormányzat, tőle bérli a vásárhelyi székhelyű Dream-Matic Kft. A vállalkozás a nyilvános cégadatok szerint az elmúlt két évben veszteséget termelt. 

Mindennek tükrében arról érdeklődtünk a társaság tulajdonosánál, hogy fenyeget-e az a veszély, hogy belátható időn belül leállítják a kompot a mindszenti révnél. Draskovits Artúr határozott nemmel felelt. Ugyanakkor hozzátette, az éves 390 milliós országos támogatási keret már kevésnek bizonyult, a pályázati forrásra irányuló igények megduplázódtak. Mindszentről 10 millió forintra pályáztak, de csak 2,5 milliót kaptak idén.

Mivel a környékbeli beruházások megritkultak az utóbbi időszakban, a komp utáni kereslet is megcsappant, így a bevételek is elmaradtak a korábban megszokottól. A cégvezető szerint a reális az lenne, ha január közepétől megdupláznák a viteldíjakat, de erre nem fog sor kerülni. Az emelés mértékéről még nem döntöttek. A jelenlegi árlista szerint egy kerékpárt 300, egy személygépkocsit 800, egy kisbuszt 1200, egy személyt pedig 200 forintért visznek át a Mindszentnél általában 100-110 méter széles Tiszán. 

A lecsökkent utasforgalom, illetve a megnövekedett ráfordítások mellett a munkaerőhiány is sújtja a szakmát, hiszen révészt nem lehet találni. Hosszú procedúra, mire egy matróz megszerez egy ilyen képesítést, és rádiós vizsga is szükséges hozzá. Draskovits lapunknak hangsúlyozta, a komp esetében az üzemképesség és biztonságosság fenntartása elsődleges, ám ennek egyre komolyabb anyagi feltételei vannak. Arra felvetésünkre, hogy a Magyar Narancs cikke szerint állami fenntartásba kerülhetnek a folyami révek, a szakember azt mondta, erről ő még nem hallott.     

riporter

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!