Hiánypótló szakiskolával bővült az Aranyossy

Hódmezővásárhelyen eddig nem volt olyan intézmény, amely a tanulásban akadályozott, pszichés zavarral küzdő vagy autista gyerekeket a nyolcadik osztály elvégzése után fogadta volna. Ehhez az érintetteknek eddig mindenképpen távolabbra kellett utazniuk, például Szegedre, Csongrádra vagy Makóra, ahol viszont szintén szűkösek a lehetőségek. De csak eddig volt így: idén szeptembertől 10 fővel elindulhatott az Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola szakiskolai képzése a Klauzál utcai Szathmáry Kollégium épületében. Régóta tervezett bővítés valósult meg ezzel, amelyre a szülők részéről már régebb óta óriási igény mutatkozott.

Már sok évvel ezelőtt felmerült az igény, hogy megmaradjon az a védőháló, amit az általános iskola tud nyújtani az Aranyossyba járó, sokféle problémával küzdő gyereknek. Tavaly keresték meg a szülők az Ótemplomi Református Egyházközség vezetőjét, Bán Csabát azzal a kéréssel, hogy indítson el egy szakiskolát. A megkeresés szerencsére célt ért, és most szeptember 1-től egy osztállyal el is indulhatott a szakképzés a Klauzál utcai épületben. 

Azok tudták most itt folytatni tanulmányaikat, akik előzőleg is az Aranyossyba jártak. 

Kevés iskola van, ahol szakszerűen el tudják látni az autistákat, ebben az Aranyossy nagyon jó. Ezt a szálat szerettük volna a gyerekeknek tovább biztosítani, azt a védőhálót, amit a gyerekek oktatásába nyolc éven keresztül befektetett munka jelent mind szakmailag, mind emberileg

– fogalmazott Csordás-Makó Ildikó, az Aranyossy igazgatója, aki azt is hozzátette: szerencsésnek érzik magukat, hogy a most szakiskolát kezdő tíz gyereket már a hitéletben is nyolc évig végigkísérte az Aranyossy, hiszen akkor kezdték tanulmányaikat, amikor az Ótemplomi Egyházközség átvette az iskolát.

A szakiskola a tanulásban akadályozott, autizmussal élők és pszichés fejlődési zavarral küzdők számára jött létre. Értelmileg akadályozottakat jelenleg nem fogadnak – azt ellátja a városban más intézmény -, viszont erre is van igény a szülők részéről, tehát lehet, hogy a későbbiekben ilyen irányban is bővülni fognak. A következő tanévtől tervezik, hogy nyitottá válik az iskola olyanok részére, akik korábban nem az Aranyossyban tanultak, de olyan szakértői véleménnyel rendelkeznek, amely ezt engedélyezi, tehát a fenti diagnózisok egyike szerepel benne – mondta el az igazgató a Médiacentrumnak. Az itt tanító pedagógusok jelenleg a Szék utcai telephelyről járnak át, ami nagyon fontos tényező, hiszen így nagyrészt ugyanazok a tanárok tanítják a gyerekeket, akik eddig is. Ez pedig hozzájárul a fiatalok érzelmi biztonságához – hangsúlyozta az igazgató. 

Jelenleg két szakot indítottak: a parkgondozó részszakképzést, és a háztartásvezető részszakképzést. Ezeket megelőzi egy úgynevezett kilencedik előkészítő évfolyam, ami kötelező, és egy évig tart. 

– Főleg közismereti tárgyakat tanulnak ezalatt, és pár szakmai alapozó ismeretet is. Az első év alatt akár változtathatnak is korábbi döntésükön, melyik szakon akarják következő évtől tovább folytatni tanulmányaikat – tudtuk meg Kerec Szuzan igazgatóhelyettestől.

A későbbiekben az igények és lehetőségek szerint tervezik bővíteni a kínálatot, ami azért is fontos lehet, mert a fogyatékkal élő fiatalokra vonatkozó szabály szerint ők 25 éves korukig több szakmát, részszakmát is kitanulhatnak államilag finanszírozott rendszerben.

Mennyire tudják hasznosítani a diákok később az itt tanultakat, milyen eséllyel jutnak munkához?  – Azért választottuk ezt a két szakot, mert úgy gondoltuk, hogy pont ilyen munkákra szükség van, akár itt a városban, akár a környéken. Olyan munkaköröket tanulnak meg, amivel tudnak majd boldogulni az életben. Ha nem lenne ez az iskola, ezeknek a gyerekeknek is például Szegedre kellene utazniuk tanulni, mert ott van legközelebb hasonló képzés – mondta el a VTV-nek az igazgatóhelyettes.

Aki ilyen problémákkal élő gyermeket nevel, tudja: sokuk számára már a tömegközlekedés is nagy gondot jelenthet, autóval szállítani őket nap mint nap pedig a legtöbb család számára gyakorlatilag kivitelezhetetlen. Mindezek tükrében még nagyobb érték az az intézmény, amit az Aranyossy – vagyis az iskola fenntartója – létrehozott.  

Az új iskolának imaterme is van, a Zakar Ödön terem, amely a gyerekeket rögtön első alkalommal, amikor beléptek, elvarázsolta, mert olyan, mint egy templom hajója. Minden héten egyszer, péntekenként itt tartják hétzáró istentiszteletüket, közösen imádkoznak, zsoltárokat énekelnek.

– Ezeket a gyerekeket elsős koruk óta ismerem, ők is engem. Nekik a hitéletben már van jártasságuk – számolt be Kun Ildikó intézményi lelkész.

– Később sem szeretnénk elengedni a kezüket, hiszen szaktudásukat a gyerekek a későbbiekben akár az Ótemplomi egyházközségen belül is tudják hasznosítani. A sok-sok egyházi épület parkjának, kertjének gondozása nagy feladat – ha ismert, általunk képzett felnőttek végzik ezt majd, akkor ez nekik is, nekünk is biztonságot fog jelenteni.

Ha csak arra gondolunk, hogy egy iskolában egy takarítónő kiesik bármilyen okból, milyen nehéz másik munkaerőt találni, akkor mi már fogunk tudni hova nyúlni, hiszen felnevelünk olyan gyerekeket, akik erre a munkára alkalmasak lesznek. Szeretnénk őket a továbbiakban is foglalkoztatni – emelte ki az iskola lelkésze.

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!