Hatósági vegzálásban nehéz lesz utolérni a Joványbuszt
Holnaptól veszi át a helyi tömegközlekedést az eddigi szolgáltató Jovány Busz Kft-től a dunántúli Balaton Busz. Még el sem indult, máris az égig magasztalja az új szolgáltatót a helyi kormánypárti propaganda. A 2021-ben indult Joványbuszt ellenben nemcsak részükről érte kezdettől fogva rengeteg kritika, de a hatósági ellenőrzésekben és egyéb macerákban is felülreprezentálta magát az eddigi szolgáltató.
„243 millió helyett 96 milliós ajánlattal nyerte el 2020 végén a városi buszközlekedést a Volánbusz helyett Jovány Gyula vállalkozása. Nyílt versenyben, több ajánlattal – azóta számtalan hatósági vizsgálat egyike sem talált ebben semmi korrupciót” – írta a város gyorshír szolgálata 2023 szeptemberében.
Már a kezdet sem ment azonban egyszerűen annak idején, 2021 márciusában, amikor elindultak Vásárhelyen a városkártyával ingyenes tömegközlekedést biztosító Joványbusz új járatai. Mindjárt az első napon, március elsején ellenőrzést végzett buszaikon a Nemzeti Közlekedési Hatóság: „Bár a hatóság csak telephelyen és/vagy végállomáson ellenőrizhet, most kivételt tettek, szerencsére mindent rendben találtak” – tájékoztatta akkoriban a Joványbusz az utasait.
Három nap után három hónapra felfüggesztették
Csak két nappal később a Juhász Tünde vezette szegedi kormányhivatal három hónapra felfüggesztette a Jovány Busz Kft. működési engedélyét, korábban általuk már engedélyezett járművek engedélyének visszavonásával. Azt állították, nem volt meg a buszokra a közforgalmú személyszállítási engedély, azonban, mint kiderült, hatósági hiba miatt tévesen rögzítették a közforgalmú személyszállítási záradékot. Ez a hiba indította el az a folyamatot, amely végső soron a Jovány Busz Kft. 3 hónapos felfüggesztéséhez vezetett. „Politikai ellehetetlenítésre utal, hogy a Jovány Busz Kft. 18.47-kor kapta meg elektronikusan az egyébként csak 16 óráig dolgozó Hivatal 10 oldalas határozatát, ami a helyi kormánypárti hírportálon 18.53-kor már komplett cikk formájában meg is jelent” – írta a gyorshír szolgálat.
A köztes időszakban a város kénytelen volt másik szolgáltatót kijelölni – a Volánbuszt – ők azonban nem akartak a város feltételei – az új menetrend és új útvonalak – szerint szolgáltatni.
A Jovány buszok június 5-én indulhattak csak el újra, a hónap közepén pedig a közgyűlés újabb egy évre 2022. március 31-ig meghosszabbította a személyszállítási közszolgáltatás nyújtásáról szóló határozatot.
Míg a Volán buszai tovább köröztek, Joványékat kiemelt hatósági figyelem kísérte
Közben a Volánbusz járatai folyamatosan működtek továbbra is – egészen 2023. december 31-ig -, miközben aláírt szerződésük az önkormányzattal nem volt: 2018 óta nem írták alá a szolgáltatási szerződést, ezért is bízta meg az önkormányzat a Jovány Busz Kft-t a városi tömegközlekedés biztosításával – akiknek a hatósági vegzálása pedig továbbra sem maradt abba:
2022. januárjában a Közlekedési Hatóság egy ellenőrzés során két szabálytalanságot talált: ezeket Jovány Gyula elismerte, és azonnal gondoskodott javításukról. Elmondása szerint egy feljelentés alapján kezdték meg a vizsgálatot.
Bár ezután egy viszonylag nyugodt időszak következett, kisebb ellenőrzéseket a Joványbusz a következő hónapokban is kapott.
2023. február 8-án azonban „gigaellenőrzés” következett: becslés szerint 16-18 ellenőr lepte meg a buszokat zömmel a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztériumból, de jöttek Békéscsabáról és Szegedről is ellenőrök. Egyszerre három járatos buszt le is állítottak és a telephelyre is kivonultak. A buszokon már órákkal az ellenőrzés előtt felültek páran és „próbavásárlást” folytattak. Jovány Gyula szerint az ellenőrök egymást buzdították, hogy találjanak már valami hibát, úgyhogy hosszadalmas munka árán a helyszínen olyan hibákat tártak fel, amelyeket a sofőrök azonnal el is hárítottak: Például az egyik utasülés egyik rögzítőcsavarja laza volt, egy másik busznál a sofőrülést rögzítő sín egyik csavarja két milliméternyire ki volt tekeredve, egy helyzetjelző nem világított – ezeket a hibákat Jovány Gyula sofőrje a helyszínen elhárította, ezt a jegyzőkönyvben is rögzítették.
Abban a végzésben, amit Lázár János minisztériuma, az Építési és Közlekedési Minisztérium Közúti Közlekedési Ellenőrzési Főosztálya állított ki és amiben a következő mondat is olvasható:
„Mindezek ismeretében, továbbá a Vállalkozás járműveivel kapcsolatos korábbi jogsértések (engedély felfüggesztés és járművek műszaki állapota miatti soron kívüli berendelés) miatt a Vállalkozás részére kiadott autóbuszos személyszállító tevékenységi engedély feltételeinek vizsgálatára irányuló eljárás lefolytatása szükséges.”
Vagyis a minisztérium azt célozta meg, hogy elvegyék Jovány engedélyét.
Bár ez szerencsére nem következett be, 2023 szeptemberében újabb hatósági ellenőrzést kaptak. Minden buszt, ami a városban közlekedett, leállítottak és ellenőrzés alá vontak. A hatóság semmilyen hibát nem talált. Elmondásuk szerint a 6 hónappal ezelőtti ellenőrzés felülvizsgálata volt ez, tehát hogy az akkori hiányosságokat megszüntették-e.
Az új közbeszerzést a Balaton Busz nyerte
2024-ben járt le a Joványbusz kétéves szerződése, az új közbeszerzésen pedig egy dunántúli cég, a Balaton Busz adta a városnak a legkedvezőbb ajánlatot. Márki-Zay Péter akkor úgy nyilatkozott: bár a cég Lázár Jánoshoz lehet „bekötve”, örül annak, hogy ennyire kedvező ajánlatot adtak. A Balaton Busz 475 Ft/km-es nettó árával a jelenlegi szolgáltatói ár alá kínált hét forinttal, miközben Joványék jelentős, nagyjából százforintos emelést kalkuláltak be kilométerenként – azért is, mert úgy tervezték, hogy új buszokat is vásárolnak. A polgármester elismerte a VTV-ben: az eddigi szolgáltatót nagyon negatívan érintette a verseny kimenetele. – Ilyen a verseny, aki a legjobb árat adja, az nyer – fogalmazott.
És ahogy már sokszor, most is kiemelte: büszkék rá, hogy Vásárhelyen mindig nyílt verseny van, és a legjobb ajánlat győz. A másik oldalon persze megvan az elvárás, hogy úgy szolgáltasson a cég, ahogy a kiírásban szerepel: alacsonypadlós, klímás buszokkal, továbbá késések, járatkimaradások nélkül.
A mostani szerződés 2+2 évre szól, tehát két év múlva hosszabítani lehet a szolgáltatóval, és munkabér- illetve üzemanyagköltség-változás miatti emelkedéseket nem kalkuláltak be – ezeket adott esetben a város persze hajlandó megfizetni pluszban – biztosította a polgármester.
A város szerint mindenesetre minden szabályosan zajlott – Joványék viszont úgy látják, a győztes ajánlat nem mindenben felelt meg a kiírásnak.
Holnaptól új korszak indul?
A város gyorshír szolgálata oldalon ma jelent meg a hír: megérkeztek az új buszok, holnaptól indul a Balaton Busz Vásárhelyen. Hamarosan meglátjuk, hogy csak a szolgáltató személye változik-e, vagy a hatóságok hozzáállása is a városkártyával továbbra is ingyenes hódmezővásárhelyi tömegközlekedéshez.
Hozzászólások lezárva.