Benzinár: van, ahol még drágulhat is

Mindössze húsz olyan kút van országszerte, amely a 480 forintban befagyasztott ár alatt kínál 95-ös benzint. A dízeleket forgalmazóknál éppen a 480 forint a spektrum alsó küszöbe. A kincstár áthárítja a kutakra a hatást, a nagy kúthálózatok veszítenek nagyon sokat, a kicsi „márkátlanok” kisebb mértékben.

Némileg váratlanul úgy döntött Orbán Viktor, hogy hétfőtől mégis befagyasztják az üzemanyagok árát, egyelőre három hónapra. Egységesen 480 forintnál húzták meg a határvonalat a 95-ös benzinnél és a dízelnél (az elhangzottakból részletek nem derültek ki, csak feltételezzük, hogy a 98-as normál gázolajat érinti az intézkedés).

A holtankoljak.hu nyilvántartása szerint a döntés napján a 95-ös átlagára 506,6, a 98-asé 513 forint volt. A maximum értékek 554,9, illetve 565,9 forint. Az ezek környékén forgalmazó kutakon tehát óriási árveszteség fog keletkezni.

Érdekes azonban, hogy – bár nem nagy számban – akadnak olyan kutak, amelyeknek minimális lesz a veszteségük, vagy akár mér emelhetnek is az áron. A 95-öst 377 kút árulja az átlagár alatt, a dízelt 409. A benzin legalacsonyabb mért ára 474 forint, összesen húsz – kicsi, nem a nagy láncokhoz tartozó egység – van, amely a 480-es rögzített ár alatt forgalmazza a benzint. Ezek fele pedig a francia Auchan áruház személyzet nélküli kútjai. A dízel esetében éppen a 480-as a jelenlegi alsó küszöbérték az alja az árskálának, 13 egység alkalmazza ezt, közte 11 a hipermarketláncé.

A kormány most is megúszásra játszik, egyértelműen a piaci szereplőkre „bízza”, hogyan oldják meg az árleszorítást. Az üzemanyagok árszerkezetében adott tétel a beszerzési ár, amely – minimális hazai kitermelés mellett – import miatt a forint árfolyamának is kitett, erre fix tételek adódnak rá. A 95-ös jövedéki adója 120, a dízelé 110,35 forint literenként, a készletezési díj 4,145, illetve 3,883 forint ugyancsak literenként. A kis- és nagykereskedelmi árrés 2-5 százalék között lehet egyenként, s mindezekre rakódik rá a 27 százalékos áfa. A kormány saját bevételét – ami jelenleg nagyjából a fogyasztói ár fele – nem vágta meg, tehát a veszteség zöme a legnagyobb szereplők zsebét terheli. A finomított üzemanyagot mindenkinek a Mol szállítja. A hálózatoknak (és az egy kutat fenntartó vállalkozásoknak) a kisker árrésből kell megélniük. Kérdés, hogy a Mol – egyszerre importőr, finomító és kúttulajdonos – hogyan egyezik meg a nagy láncokkal.

forrás: helyben.hu

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!