A Vörös Görények, azaz angol neve rövidítése után RPX, 1978-1981 között létezett, s helyi középiskolásokból alakult, Kovács Péter kezdeményezésére, aki egy évig az NDK-ban jár iskolába, s ott látta egy nyugatnémet adón az angol Sex Pistolst. A zenekar történetét Sulyok Csaba vásárhelyi rocktörténész (a képen) idézte el a városi könyvtárban a szombati II. Dél-Alföldi Könnyűzene-történeti konferencián.
Sulyok Csaba elmondta, hogy az 1978-1981. között működött vásárhelyi Vörös Görények együttest a Karanténzóna blog vezetője fedezte fel újra, s ez volt az első dokumentált koncertező magyarországi punkzenekar, a kazincbarcikai Júdás mellett.
A Vörös Görényeket, azaz az angol nevük rövidítése miatt RPX néven is ismert zenekart Kovács Péter alapította, aki a 9. osztályt az NDK-ban kezdte meg, miután Haldenslebenben szaniterárugyár épült, s ebben az édesapja vegyészmérnökként vett részt. Ez a város a nyugatnémet határtól 20 kilométerre feküdt, ahol a nyugatnémet tévé és rádióadások jól foghatók voltak. Kovács itt találkozott a Sex Pistolssal, a kor legjelentősebb angol punkzenekarával. Előtte rockzenei hatások érték, így szerette a Sweet, a Doors, a Beatles, a Cream, a Creedence, és a Metró dalait is.
Sulyok Csaba hangsúlyozta, a Vörös Görényeket alapító fiatalok családjai nem voltak a legszegényebbek, s voltak kritikai megjegyzéseik a fennálló rendszerrel szemben. Kovács Gáborék 1977 tavaszán mentek ki az NDK-ba, a Sex Pistols: Holiday in the Sun című dala pedig 1977 októberében jelent meg.
Kovács ez alapján határozta el, hogy ebben a zenei műfajban fejezi ki magát. Amikor 1978-ban visszatért Vásárhelyre, kollégiumba került, mert a szülei kinn maradtak. A tőlük kapott gitárra alapozta a zenekart, mely a tagjai közt Berki László énekes, dalszerző volt a zeneileg legműveltebb, lévén az ének-zenei általános iskolába járt korábban, Csehó Péter szólógitáros, dalszerző kezdetben pedig nem is tudott gitározni, de igyekezett megtanulni játszani.
A Vörös Görények a Frankel iskolában találtak próbahelyet maguknak, köszönhetően annak, hogy Berki László ebbe a középiskolába járt. Az első koncertet 1978-ban is itt adták, a fellépésre – mivel nekik nem volt – az erősítőt és a mikrofont is az iskola biztosította. A korszakot jól jellemzi, hogy a koncerthez a rendőrségtől és a városi tanács művelődési osztályától is kellett engedély, ezekhez az iskolán keresztül jutottak.
Az RPX első dalait Kovács és Berki írták, az elsők közé tartozott a Harlem, az Utolsó ítélet, a Reménytelen csalódás.
Az iskolából azonban menniük kellett – idézte fel Sulyok Csaba – ugyanis összebalhéztak a portással, ezért a rendőrségen kötöttek ki, felszerelésestől, mindenestől. Ám gyorsan találtak maguknak új próbahelyet, mégpedig Csehó Péterék háza almaraktárában. Benyhe Gábor lett a zenekar technikusa, aki, erősítőket barkácsolt, s ha azok tönkrementek, meg is javította azokat.
Kovács Róbert (a zenekar alapító Kovács Péter testvére) lett a menedzserük. Egy évig rendszeresen próbálták és dalokat írtak: Közömbösség, Kalóz, Milliomos, Koldus, Opportunista, Csövesek címmel. A nyári munkán keresett pénzből új cuccokat is vettek a zenekarnak, mely híre nem csak szájhagyomány útján terjedt, de a dalaik kazettákon is teret hódítottak. Aki akarta őket hallgatni, az vitt egy kazettát, a zenekar pedig rájuk másolta a dalokat. De árusították a Hegyi Endre által róluk készített fotóikat is.
A zenekar az akkori Komócsin szakközépiskolában rendezett 1980 februári koncertje előtt a rendezvényt engedély nélkül kiplakátolták, de a kézzel készült plakátokat részben a rajongók, részben mások leszedték. Ezt a koncertet az iskola igazgatója ugyan engedélyezte, de kért előtte egy vendéglistát. Száz személyt írtak össze erre, ötven nevet azonban az igazgató kihúzott a listáról. Aki a koncertre az ajtón nem jutott be, az azonban gyorsan feltalálta magát, bemászott a vécéablakon.
Sulyok Csaba felidézte, hogy többen alkoholt is bevittek, s a fokozódó hangulatnak az vetett véget, hogy az iskolavezetés lekapcsolta az áramot és kihívta a rendőrséget. Mindezek következményeképp a zenekar tagjait behívatták iskoláik igazgatói azzal, nem kellene nekik zenélgetniük. De áprilisban a János téri ifjúsági lánynevelő intézetben ismét koncertet adtak, igaz csak zárt körűt.
A Vörös Görények 1979-es Csövesek című dala:
A Vörös Görények tehetségkutatókon is indultak. RPX néven – a jelentkező 127 amatőr zenekar egyikeként – ott voltak a Pesti műsor és a Metró klub által szervezetten, mely zsűrije a korabeli zenei elitből állt. Jártak az Erkel Diákünnepen (EDÜ) is, azaz a KISZ (Kommunista Ifjúsági Szövetség) által szervezett tehetségkutatón gálán is. A vásárhelyi Petőfi Művelődési Központban rendezett városi döntőről azonban nem jutottak tovább. A következő évben rendezett városi fordulójából azonban már továbbjutottak a megyeibe, de az volt a végállomás.
1980-ban Csehó Péter kilépett a zenekarból, részben édesapja halála miatt. A zenekar új próbahelye így az almaraktár után Kovács Péter szüleinek, a mártélyi üdülőterületen álló nyaralójában lett. Új dalokat is írtak. 1980 őszén az Ifjúsági Ház pincéjében működő Rock Klubban léptek fel. Az akkor legismertebb és legnépszerűbb zenekar az Interrock kicsit felkarolta őket és a felszerelésükön játszhattak. Az Interrock „csöves” zenekar volt, azaz átfedték egymást az RPX-szel, mivel Magyarországon nem volt punk zenekar.
1981 tavaszán Fazekas Zsolt lett a Vörös Görények az új gitárosa, aki Csehó Péter szólógitáros helyére lépett.
1981 tavaszán, – mert a zenekar tagjai befejezték a tanév végén a középiskolát – búcsúkoncerten léptek fel a vásárhelyi főiskolai klubban, az intézmény Orfeus zenekarával. A szegedi CPG együttes több tagja is ellátogatott erre. A Vörös Görények zenekar még azelőtt szűnt meg, hogy a magyarországi punkperek megindultak volna, mely egyik áldozata épp a CPG lett.
A Vörös Görények zenekar 2004-2005-ben újra aktivizálódott, ekkor CD-re is rögzítették dalaikat, többek közt a kínai kommunistákra utaló Szép szín a sárgát, a Ruszkik hazát, a Nyalizz jól és nagy leszelt, és a Nyavalyások című dalokat.
Sulyok Csaba azt is elmondta, hogy amennyiben valaki az iskolai próbákon beleakart hallgatni a zenéjükbe, akkor a politikamentes dalt énekelték el neki.
Az egyik Vörös Görények dal, a vásárhelyi WitchBirds feldolgozásában: