Mínusz 23 fokban vacogtak száz évvel ezelőtt a vásárhelyiek, a közeli Tiszát néhol két méteres jégpáncél borította és a jég tetején megindult a forgalom Vásárhely és Szeged között. És ami nyáron elképzelhetetlen lenne: egy szánkó karambolozott egy autóval a Kutasi úton. Illusztráció: Fekete Bernadette/ Fortepan.hu.
Nagy hideg jellemezte az időjárást 100 évvel ezelőtt, a Tisza két méter vastagra hízott jegén át megindult a forgalom Szeged és Vásárhely között, dolgoztak a városban a hómunkások, és néha az utászokat is be kellett vetni, hogy járni lehessen a városból kivezető utakon – adta hírül 1925 januárjában a Vásárhelyi Friss Újság. És persze hozta hozzá a szenzációt is: egy autó és egy szánkó karambolját a Kutasi úton.
A korabeli tudósítás szerint két szánkó haladt az egyik vásárhelyi fuvarozó teherautója előtt fényes délben. A teherautó sofőrje szabályszerűen tülköléssel jelezte, hogy előzni kíván. Az egyik szánkó lehúzódott és elengedte, a másik azonban nem volt hajlandó letérni, hanem közvetlen a teherautó előtt keresztben hajtott át a másik oldalra.
„A soffőr a síkos uton életét kockáztatva fékezett, mire a nehéz teherautó egy egész kőrt írva le a baloldalára fordult.” – írta a lap ma már furcsának tűnő helyesírással.
Mindenki megnyugtatásául hozzátették, hogy a balesetben senkinek sem lett semmi baja az ijedtségen kívül, de az autó alaposan megrongálódott, míg a szánkótulajdonos alighanem csak pénzbüntetéssel menekül.
„Ideje volna, ha a különböző járműtulajdonosok saját és embertársaik jól felfogott érdekében megtanulnák a „balra hajts és jobbra előzz” egyszerű szabályait” -tette hozzá a korabeli tudósító.
Mi meg azt tesszük hozzá, hogy csak 1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, a fővárosban és környékén azonban csak november 9-én vezették be az új közlekedési rendet. Addig a ma a briteknél is érvényben lévő rend szerint a járművek még balra hajtottak.