A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium átírná az útdíjfizetés szabályait, és ettől mintegy 150 milliárd forint pluszbevételt remél. Több fizetős útszakasz lesz, de akadnak új kedvezményezettek is.
Ez jelenleg még egy tervezet, amelyet szeptember 1-jéig bocsátanának társadalmi egyeztetésre. A hatásvizsgálat több mint 150 milliárd forint plusz bevétellel számol.
Bővülne a díjköteles útszakaszok listája, ám egy komoly kedvezményezettje is lesz az intézkedéseknek: az autóbuszokra a jövőben nem kell e-matricát venni.
Fontos változás az is,hogy bevezetik a külsőköltség-díjat a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra. Ez már a most érvényes, 2013-ban elfogadott útdíjtörvény lehetővé teszi azt, hogy kivessék, de az útdíjak pontos mértékét szabályozó rendelet 0 forintban határozta meg a mértékét mostanáig.
A mértékét az alapján hatátrozzák meg, hogy milyen környezetvédelmi besorolású, illetve hány tengelyes a jármű, valamint hogy települések közötti, vagy külvárosi úton halad-e.
Az útdíj a gyorsforgalmi utakon kicsit csökken, a főutakon viszont nő. Ha a tervezetet elfogadják, akkor a változások 2024. január 1-jén lépnek hatályba.
Forrás: HVG