Nem csupán az vet fel kérdéseket, hogy a Lázár Jánoshoz köthető batidai vadászkastély közelében 3,3 milliárd forintból újítanak fel egy négyszámjegyű besorolású utat, hanem az is, hogy az épületegyüttes körüli kerítésépítésről készült snittjeink látványosan felbosszantottak két férfit, akik feltételezhetően a biztonsági szolgálathoz tartoznak. Ahogy mondani szokás: kevesebb is elég lett volna, mert most már mi is rendkívül kíváncsiak vagyunk, miért épül egy kukoricaföld köré kerítés.
Michelangelo Antonioni olasz filmrendező klasszikus filmjében, a Nagyítás-ban London egyik legszebb parkját használta a történet kiindulópontjaként. Thomas, a sztárfényképész séta közben észrevett egy idős férfit és egy fiatal nőt, amint évődnek a parkban. A fotós kattintott néhány fotót róluk, amit észrevett a nő. Azonnal a fotós után eredt, hogy elkérje a felvételeket. Thomas azonban nem adta oda a filmtekercset, mert nyilvános helyen készültek, tehát joga volt megtartani a képeket. A nő azonban egyre agresszívebben követelte a tekercset, majd – miután követelőzéssel nem érte el célját – felkínálta magát a fotósnak. Thomas felvitte a lakására, majd egy rövid légyott után egy másik filmtekercset adott át a nőnek. Miután a hölgy távozott, a fotós előhívta a képeket, és a nagyításokból kiderült, hogy egy gyilkosság részleteit rögzítette.
Ez a filmrészlet annak kapcsán jutott eszembe, hogy a napokban a batidai vadászkastélynál forgattunk, ahol felvettünk egy kerítést, amit az ott dolgozó munkások elmondása szerint egy hét alatt építettek fel az út mentén. A kerítés mögött egy kukoricaföld volt, amely beékelődött a kastélytelek két vége közé. Igazából semmilyen előfeltevésünk nem volt arról, mi a jelentősége ennek a kerítésnek, ám ekkor megjelent két férfi, és inzultálni kezdték az operatőrünket. Megkérdezték, hogy felvette-e a kerítést és a mögötte látható földterületet? A kolléga kitérő választ adott, mire látni akarták a felvételt. Ezt megtagadtuk, mire telefonálgatni kezdett az egyik férfi, aki nem közölte, kit, illetve milyen szervezetet képvisel. Azzal fenyegetőzött, hogy rendőrt hív, majd azt mondta, hogy feljelentést tesz, ha olyan képeket lát a tévében, amin rajta van a kerítés, illetve a kukoricás.
Itt érhető tetten Antonioni filmje és az eset közti párhuzam, mármint hogy van-e bármi titkolnivaló… Addig ugyanis, amíg a két férfi nem akarta ilyen kétségbeesetten megakadályozni, hogy rögzítsük az építkezést és a mögötte látható területet, nem gondoltunk arra, hogy itt valami nem stimmel. Amikor azonban már rendőrrel fenyegetőztek, egyre erősebb lett bennünk az érzés, hogy titkolni akarnak valamit. Sejtelmünk sincs, hogy egy kerítés és mögötte a szántóföld miért volt olyan fontos. A kamerákkal alaposan ellátott terület amúgy sem a kíváncsi szemeknek kínálja a látnivalókat, mert az út felől csak a kerítést és az épületegyüttest eltakaró erdősávokat lehet látni, a Lázár Jánoshoz köthető vadászkastély azonban úgy tűnik, olyan titkokat rejt, melyekről eddig nem írt a sajtó. A két férfi – akikről nem derült ki, hogy biztonsági őrök vagy valamilyen más megbízatásuk van – azonban kötekedő és fontoskodó stílusukkal felhívták a figyelmet arra, hogy az új kerítésnek, és a mögötte húzódó kukoricásnak valamilyen fontos küldetése lehet.
Ha a megfigyelő szobában ücsörögve csak legyintenek egyet, hogy itt egy stáb, és közterületen készítenek néhány felvételt egy épülő kerítésről, és nem ülnek autóba, hogy azonnal „intézkedjenek”, nem éled fel bennünk a gyanú, hogy itt valószínűleg valamit titkolnak. Ha nézték volna a tévében tovább az Isztambuli menyasszony című török sorozatot, vagy szotyiztak volna egy harmatgyenge meccset nézve, olyan gyorsan elült volna a gyanúnk, mint ahogy a közelben folyó útépítésnél a por, az elhaladó munkagépek után.