Tulajdonképpen egészen hétfő estig nem is szembesültem azzal a ténnyel, hogy pár száz méter híján közvetlen összeköttetés van Hódmezővásárhely és Szabadka között. Csak akkor, amikor Lázár János gigaberuházásként jellemezte azt a tervet, mely szerint közvetlenül összekötnék a két várost a tram-train segítségével. De hiszen már összekötötték, igaz, Szeged és Szabadka között vonat jár, nem tram-train. De akkor miért kellene ,,gigaberuházás”. Mi az, ami miatt hasznos lenne, nem csak elszórt tízmilliárdok? Véleménycikk.
Lázár János azt mondta a Rádió7-nek, hogy összekötik a tram-traint Hódmezővásárhely és Szabadka között, és ezt a fejlesztési tervet ,,gigaberuházásnak” hívta.
Én magam számos alkalommal leírtam, hogy a tram-train beruházás alapvetően jó ötlet, a kötött pályán menő forgalom elkerüli a közútit, talán kisebb fennakadásokat okoz csak, és ha ezzel párhuzamosan nem a buszjáratok ritkításán járna a fenntartó minisztérium vagy éppen az állami vállalat vezetésének az agya, akkor ez jelentősen mérsékelné a telítettségét a járatoknak. De tudjuk, van amire akad pénz, van amire pedig (mint a tömegközlekedés fenntartására) nem akaródzik. Mindenesetre tehát abszolút rendben van a Szeged-Vásárhely közötti beruházás, céljai alapján.
Mint ahogy üdvözöltem én is a Szeged-Szabadka vasút újraindítását, minden nehézsége és ,,furcsasága” ellenére, de erre is nagy szükség van. Olvastam olyan fórumhozzászólást, ahol a fejlesztés okaként már az ,,olcsó vajdasági munkaerőt”, mint rémképet vizionálták, de nincs igazuk, és több okból sem.
Egyrészt már nagyon régóta dolgoznak Szegeden vajdaságiak, akad, akik naponta ingáznak településük és például Szeged vagy éppen Hódmezővásárhely között, ami miatt néha (nem mindig) imádkoznak, hogy mi van aznap épp a határon és mennyi idő alatt jutnak haza, azonban ez nem a magyar kormányon múlik. Másrészt pedig rengeteg vajdasági fiatal tanul a Szegedi Tudományegyetemen, és ez is több éve, sőt, évtizede tartó folyamat.
Mindazonáltal éppen Lázár János bejelentésével kapcsolatban gondolkodtam el azon, hogy lényegileg össze van már kötve Hódmezővásárhely és Szabadka ezáltal, hiszen mindkét szegedi vasútállomáson megáll a tram-train, és mindkét esetben csak maximum 3-4 perc séta a megállóból az állomás. Lázárnak a Rádió7-en kijelentett célja tehát már megvan.
Persze az is igaz, hogy annyi terv ment már a kútba, hogy egyáltalán nem biztos, hogy ebből lesz valami, de azért játszunk el a gondolattal, ha mégis megvalósul. Akkor sem értem: mire kellene beruházás, pláne, mire kell gigaberuházás? Rendben, nem közvetlenül, átszállás nélkül vasútvillamossal lehet Hódmezővásárhelyről Szabadkára jutni, hanem a tram-train után vonatra kell szállni, miután gyalogolunk, bármely vasútállomásnál (leginkább a nagyállomáson) körülbelül 300 métert, legfeljebb.
Azért van szükség gigaberuházásra, hogy végig egy járművel lehessen utazni? Mert gondolom ha ugyanazon jármű menne, akkor végig, folyamatos sínen szeretne haladni. Márpedig ha a csatlakozási pont a jelenlegi szegedi vasútállomásnál lenne, akkor érdemes azt is figyelembe venni, hogy ez az egyetlen nagy állomásépület, ahol az előtér és a vágányok között emeletnyi szintkülönbség van. Tehát a vasútállomás előtti villamossín és a vasúti sínek összekapcsolása nehéz feladat lenne, ráadásul, mivel tele van épületekkel, sőt, lakóingatlanokkal a környék, ez nem csak óriási felfordulással járna, hanem kisajátításokra is könnyen szükség lehet. Érdemes ezt pár száz méterért?
Lázár János álma tehát szép, csak épp ott hibádzik, ami a legnagyobb erénye is: hogy már kész van. A további fejlesztése ezért nem szükséges, pusztán egy jó menetrendet kell összeállítani, hogy aki Hódmezővásárhelyről bejön Szegedre, az a vasútállomásról pár perc alatt továbbindulhasson Szabadkára, ha szeretne. Minden további dolog, meglátásom szerint, pusztán látványberuházás, nagyzolás, erőfitogtatás, presztízs, semmi több.
Ha pedig valaki felelősen gazdálkodik a rá bízott adópénzzel, akkor azt is tudhatja: erre költeni csak kidobott összeg az ablakon. Ha a gigaberuházás azt jelenti, hogy villamosítják a Szeged-Szabadka, netán a Szeged-Hódmezővásárhely közötti részeket, ám legyen, ez már egy fokkal jobban megmagyarázható. Bár van olyan gyanúm, hogy a közvetlen összeköttetés szándéka nem (csak) ezt takarja.
Fotó: Vásárhely és Szeged között közvetlen a vasúti út, Szeged és Szabadka között is, ráadásul körülbelül 100 métert kell a két járat között gyalogolni. Mire is kell még gigaberuházás? Fotó: a Szeged-Szabadka közötti vasúti járat; Lázár János Facebook oldala