Tram-train: perel az Átlátszó a megvalósíthatósági tanulmányért

A tervezett sebesség, a menetidő, illetve a sűrűség kapcsán merült fel az Átlátszóban, hogy szeretnék elolvasni az eredeti megvalósíthatósági tanulmányt, azonban ezt a MÁV Start Zrt. nem teljesítette feléjük, ezért bíróságra viszik a kérdést.

Arról ír az Átlátszó, hogy a szakemberek már októberben arról beszéltek, hogy a valóság eltérhet a tervektől, ezért szerették volna elolvasni az eredeti tanulmányt, hogy kiderüljenek a beruházás pontos részletei. Közérdekű adatigénylésükre azonban a MÁV Start Zrt. nem adott érdemi választ, ezért döntöttek a bírósági eljárás mellett.

Mi is írtunk a tram-trainek mostani menetrendjéről, menetidejéről, amivel kapcsolatban a fő magyarázat az, hogy az előzetesen tervezett 100 km/h helyett jelenleg csak 80 km/h sebességet engedélyeztek. Ezért a menetidő belvárostól belvárosig jelenleg 40 perc, és nem 30-32 vagy 35, ahogy arról Lázár János beszélt korábban.

Lázár János egy, a tram-trainnel kapcsolatos sajtótájékoztatón (Kép: Lázár János Facebook oldala videóból)

Ahogy az közpénzek felhasználásával foglalkozó Átlátszó írja, hogy baj lehet a menetrenddel, már októberben kiderült egy konferencián, ahol Győr Sándor, a MÁV Start Zrt. menetrend-tervezési koordinátora szerint a mérések során a tapasztalataik inkább negatívak voltak, tehát azokat, amiket a megvalósíthatósági tanulmányban (MT) feltételezett menetidők voltak, semmiképpen sem tudták addig mérni. Ehhez az Átlátszó mellékelt egy videót is a konferenciáról.

Azt is hozzátette, az MT-ben az alkalmazott engedélyezési, illetve tervezési sebességek továbbá a jármű egyes paraméterei nem minden esetben egyeztek meg a jelenlegi, illetve a gyakorlatban már tapasztalt valós értékekkel. Így ebben az MT-ben szereplő menetrend, a megadott paraméterek maradéktalan megvalósulását és az üzemszerű biztosítóberendezés használatát feltételezte, tehát egy végállapotra készült.

A szakember arról is beszélt, hogy idén nyárig nem volt szó 10 perces követési időről, ez a kérés csak júniusban jött, egy közszolgáltatási bizottsági megbeszélés során, ahol meg kellett vizsgálniuk, a csúcsidőkben ennek a lehetőségét.

A cikk szerzője szerint a megvalósíthatósági tanulmány számos olyan részletet tartalmaz, amelyből kiderülne, hogyan terveztek és abból mi valósult meg. Ilyen lenne például az utasszám, vagy az, hogy honnan csábítanának át a vasút-villamosra utasokat, illetve, hogy milyen megtérüléssel számoltak.

Ezért fordultak a MÁV Start Zrt. felé közérdekű adatigényléssel, jelesül, hogy adják ki a megvalósíthatósági tanulmányt. Ezt azonban a MÁV Start elutasította, mondván a döntés megalapozását szolgáló adat a keletkezésétől számított tíz évig nem nyilvános. Ezen felül indokolásukban az is szerepel, hogy a döntés megalapozását szolgáló adat megismerésére irányuló igény a döntés meghozatalát követően akkor utasítható el, ha az adat további jövőbeli döntés megalapozását is szolgálja, vagy az adat megismerése a közfeladatot ellátó szerv törvényes működési rendjét vagy feladat- és hatáskörének illetéktelen külső befolyástól mentes ellátását, így különösen az adatot keletkeztető álláspontjának a döntések előkészítése során történő szabad kifejtését veszélyeztetné.

A projekt még nem zárult le, írták, a megvalósíthatósági tanulmány jövőbeli döntés (például további támogatási jogviszony létrehozása) meghozatalának alapjául szolgálhat, melyre tekintettel adatigénylését jelenleg nem áll módjukban teljesíteni.

Az Átlátszó jogászai szerint ez az érvelés nem helytálló, ezért pert indítanak a közérdekű adatokért, hogy megtudják, milyen tervek alapján, mennyi idő alatt térül meg a projekt.

Átlátszóközérdekű adatigénylésTram-train beruházás Hódmezővásárhely és Szeged között