Mint az ismert, 2022 augusztusa óta fizetős a több mint 80 milliárd forintból megépült tram-train. Most közérdekű adatigénylésből kiderült, hogy a megvalósíthatósági tanulmányhoz képest a tervezett jegybevétel harmadát sikerült eddig elérni.
Az Átlátszó két időszakra kérte ki az adatokat, a két adatsorból az látszik, hogy az utasok alig több mint fele utazik teljes árú jeggyel. A két időszakban a vásárlók 46 százaléka kedvezményes jegyet vett. Az először vizsgált 67 napban a MÁV 66171 jegyet adott el, vagyis naponta átlagosan 987-et. Ez a második időszakra 1315-re nőtt.
Az időszakok napi jegyátlaga 1151. Az első időszakban az utasok 53 százaléka, a másodikban 54 százaléka vett teljes árú jegyet, a többi 47 és 46 százalék (tehát az utasok közel fele) valamilyen kedvezményes (pl. 33%, 50%, 90%) jegyet vásárolt.
A bérletek száma viszont a MÁV adatai szerint csökkent. Míg a tavaly szeptember-november közötti időszakra átlagosan napi 101 bérletes jutott, addig a november-február közötti adatok már csak napi 83 bérletest mutatnak.
A MÁV adatai szerint az első vizsgált időszakban jegy- és bérleteladásból naponta 995 ezer forint bevétele volt a társaságnak, a második időszakban pedig 1,03 millió forint.
Ez 365 nappal felszorozva sem éri el a 400 millió forintot. A megvalósíthatósági tanulmány évente 800 millió forintos díjbevétellel számolt,
vagyis a MÁV számai alapján a tényleges bevétel a 45 százaléka a tervezettnek.
A számok ellenére a MÁV úgy véli, a bevételi szint megfelel a jelenlegi közlekedési gyakoriságnak és a várakozásoknak, az utasforgalom felfutási íve megfelel a korábban vártnak.
Hogy ezt mire alapozzák, nem magyarázták meg a konkrét számok ellenére sem. Ugyanezeket a kérdéseket Lázár János építési miniszternek is elküldte az Átlátszó, de tőle semmilyen válasz nem érkezett.