Tram-train: 50 milliárd jutott csak sínekre, megállókra, építményekre

Követhetetlenné vált, pontosan mennyibe kerül az évszázad Hódmezővásárhelyt és Szegedet érintő közlekedési fejlesztése: az Innovációs és Technológiai Minisztérium több mint 50 milliárd forint támogatást biztosított az infrastrukturális beruházásokat lebonyolító NIF Zrt-nek.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ősszel közzé tett, a tárca szerződött támogatásairól készült listán találtunk egy 50 milliárd 673 millió forintos tételt a 2020 második negyedévi időszakban. Az összeg mellett az szerepelt, hogy Békéscsaba-Hódmezővásárhely-Szeged-Szabadka térsége elővárosi közlekedés fejlesztése, a szerződött félként pedig az állami NIF Zrt. volt feltüntetve.

A minisztériumot és a nemzeti infrastruktúra fejlesztő társaságot is megkerestük írásban, és arról érdeklődtünk, mit foglal magába az említett települések térségének elővárosi közlekedés-fejlesztése? Milyen infrastrukturális beruházásokra vonatkozik a projekt?

Lapunknak csak a NIF Zrt. válaszolt. Azt írták:

A kérdéses támogatási szerződés a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train fejlesztés NIF Zrt. beruházásában megvalósuló, folyamatban lévő infrastrukturális elemeinek költségeit fedezi a 2014-2022 közötti időszakban. A forrásból emellett megvalósíthatósági tanulmány készül a Szeged–Röszke–országhatár és Szeged–Békéscsaba vasúti vonalszakaszok kapcsolódó korszerűsítési lehetőségeinek vizsgálata érdekében.

Hozzátették: a Szeged–Hódmezővásárhely közötti a fővárosi agglomerációt nem számítva az egyik legnagyobb forgalmú viszonylat Magyarországon. A városi és helyközi kötött pályás közlekedés előnyeit egyesítő tram-train beruházásban egyebek mellett 22 kilométeren újjáépül a nagyvasúti pálya, részben második vágányok is létesülnek. Hódmezővásárhelyen 3,3 kilométer hosszú új villamosvonal épül hat megállóval.

A NIF válasza alapján feltételezhető, a teljes tram-train projekt bekerülési összege jóval meghaladhatja a 70 milliárd forintot, miközben – ahogy erről korábban beszámoltunk – Lázár János még Miniszterelnökséget vezető miniszterként arról beszélt 2018 májusában, hogy a fejlesztés nagyságrendjében is történelmi jelentőségű, költsége nettó 57,5 milliárd forint, amelynek felét magyar, felét uniós forrásból biztosítják. 

  • Szegeden 4 milliárd forintból járműtelep épül, kivitelező a Homlok Építő Zrt.,
  • Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasúti pálya korszerűsítése és helyenként párhuzamossá bővítése, ennek költsége 24,2 milliárd forint, kivitelezője a Swietelsky
  •  Hódmezővásárhelyen a Strabag a kiegészítő költségekkel együtt 11,5 milliárd forintért 3200 méteres villamospályát épít öt megállóval
  • A Stadler pedig nyolc darab, 202 fős, kerékpár szállítására is alkalmas villamoskocsit épít, amelyek együttes ára 17,6 milliárd forint
  • Nyáron jelent meg a Magyar Közlönyben, hogy a MÁV Start Zrt. 12 668 431 eurót, azaz közel 9 milliárd forintot kap a további négy vonat beszerzésére.  

Innovációs és Technológiai MinisztériumLázár JánosNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.Tram-train beruházás Hódmezővásárhely és Szeged között