Több szakmai szervezet és civilek tiltakoznak a vasúti vonalbezárások ellen

Országos szakmai és helyi civil szervezetek nyílt levelet írtak Orbán Viktor miniszterelnöknek annak kapcsán, hogy a MÁV és Lázár János miniszter hirtelen bejelentette, hogy augusztus elsejétől 10 vasútvonalon megszűnik a személyszállítás és pótlóbuszok jönnek.

A szervezetek értetlenül állnak a döntés előtt, ugyanis

  • mindez teljesen szembemegy a kormány vidékbarát politikájával,
  • ez ugyanaz a megközelítés, amit a sokat kárhoztatott Gyurcsány-Bajnai kormány képviselt, és aminek ellenzésével a Fidesz anno nem kevés politikai tőkét kovácsolt,
  • fél-egy évvel ezelőtti kormányzati döntésekkel megy teljes mértékben szembe,
  • az azonnali, statáriális jelleg ismét aláássa az emberek közszolgáltatásba, államba vetett bizalmát.

Azt írták, az ijedelem ugyan jogos, pláne, hogy ki tudja, mikor jön a következő incidens, de a vasúti szolgáltatás tönkretétele az ország szegény, periférikus régióiban nem megoldás, hanem szánalmas pótcselekvés. A megspórolt 5 motorvonat jelentéktelen, a magyar vasút járműgondjai százas nagyságrendűek, itt valódi elképzelésekre, szakmai munkára van szükség, nem egyik napról a másik napra élésre.

Úgy vélik, a falusi térségeket kiszolgáló regionális vasúthálózat régóta válsággal küzd. Ez azonban nem pénzügyi, hanem valójában felfogásbeli válság: a kérdés az, hogy a politikát érdeklik-e valójában a vidéki térségek.

Szerintük számos olyan lehetőség van, amely gyors és olcsó megoldást kínál a szolgáltatás szintjének csökkentése nélkül:

  • a magyarhoz hasonló adottságú vasúthálózatokon számos eladó használt jármű van, amelyek a magyarnál magasabb színvonalat képviselnek, ott azonban már feleslegessé váltak. Ezeket meg kell vásárolni!
  • Amennyiben a MÁV-Start nem alkalmas a feladata ellátására, számos környező ország példáját követve (Szlovákia, Ausztria, Románia, Németország, Csehország, stb.) meg lehet bízni más vasúti céget is a feladat ellátásával. Jelentkező bőven volna, közszolgáltatási szerződés keretében jobb járművekkel azonnal át tudnák venni a szolgáltatást számos vasútvonalon.

Hozzátették, mindezzel persze a felelős minisztériumnak is tisztában kellene lenni, de sajnos, – írják, – azonban az intézkedésekből azt látjuk, hogy a tárcánál hiányzik a szakmai tudás és bármiféle jövőkép.

Ezért kérik Orbán Viktort, vonják vissza a vasúti járatritkításokat és cselekedjenek a hiányzó vasúti járművek pótlása érdekében,

A következő szervezetek tiltakoznak a vonalbezárások ellen:

  • Magyar Közlekedési Klub
  • Közlekedő Tömeg
  • Bakonyvasút
  • Sétáló Budapest
  • Nagykanizsa-Barcs-Pécs vasútvonal
  • Levegő Munkacsoport
  • Székesfehérvár-Komárom vasútvonal (Déli Vasút Egyesület)
  • Veszprém-Lepsény(-Dombóvár) vasútvonal
  • Pápa-Tatabánya vasútvonal
  • RegionalBahn
  • Pannonvasút Egyesület
  • 47. Komló-Dombóvár vasútvonal
  • Kapostüskevár vasúti megállóhely és múzeum vasútbarát oldala (Verebély László Vasúttörténeti Egyesület)
  • 46-os vasútvonal
bezáráscivil szervezetLázár JánosMÁVOrbán Viktorvasútvonat