Szociális típusú vállalkozásra ösztönöznek egy nemzetközi programban Vásárhelyen

Az Európai Unió által támogatott Erasmus+ K2 oktatási program nyitóértekezletére került ma sor Hódmezővásárhelyen a Gingko Hotel Rotary termében. Az Empowering Teacher Competence to Promote Social Entrepreneurship in European School projekt a kezdeményezőkészség és a vállalkozói kompetencia fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, tanárok és diákok részére. A programban Magyarországot 2 hódmezővásárhelyi szervezet, a Tudás Alapítvány és a Bethlen Gábor Református Gimnázium, mint a program koordinátora, képviseli. A partnerszervezetek Törökországból, Görögországból és Szlovéniából érkeztek.

Az európai referenciakeretben a „a kezdeményezőkészség és vállalkozói szellem” egyike az egész életen át tartó tanulás nyolc kulcskompetenciájának, ami a polgárok személyes kiteljesedéséhez, társadalmi befogadásához, aktív állampolgárságához és foglalkoztathatóságához szükséges egy tudásalapú társadalomban. Ennek a mentén szervezték meg először Hódmezővásárhelyen az Empowering Teacher Competence to Promote Social Entrepreneurship in European School projekt nyitórendezvényét.

Azt szeretnék a programmal elérni, hogy minden diák, hallgató számára elérhető legyen a vállalkozói ismeretek elsajátítása, és ezt minden típusú oktatásban és oktatási szinten fel kell kínálni számukra. A tanárok és az iskolák kulcsfontosságú szereplők ebben: az egyén esélyei a jó minőségű vállalkozói oktatás megszerzésére elsősorban az oktatók lelkesedésétől és a megfelelő erőforrások biztosításától függ.

Kép: Vásárhelyi TV

Simon Ferenc, a Tudás Alapítvány elnöke és a Bethlen Gábor Református Gimnázium tanára a Vásárhelyi Médiacentrumnak elmondta, hogy minden egyes partnerszervezetnek be kellett vonni 2-2 helyi iskolát és nem kormányzati szervet a programba. A vállalkozásokon belül elsősorban a szociális, tehát a nem feltétlenül profitorientált, hanem a foglalkoztatottság növelésére irányuló vállalkozási gondolkodásmódot szeretnék fejleszteni. A tanároknak és a diákoknak szeretnének ezekkel a tréningekkel segíteni. A diákokat az iskolák vonják be.

A tanároknak pedig kritikus szerepük van a vállalkozói ismeretek fejlesztésében. Projektünkkel egy olyan képzési rendszer kiépítését tűztek ki célul, amely végső soron minden hallgató számára lehetővé teszi a magas színvonalú vállalkozói ismeretek megszerzését, amelyet az oktatási folyamat minden szakaszában felhasználhat a szociális vállalkozási kompetenciák fejlesztésére. E cél megvalósítása érdekében 32 diák és 115 tanár továbbképzését valósítanák meg meg MOOC-alapú képzések során (MOOC = Massive Open Online Course = online szabadegyetem). A képzéseket tehát országonként négy középiskolával és négy nonprofit szervezettel (Magyarországról, Törökországból, Görögországból és Szlovéniából) valósítják meg.

A projekt a résztvevők szerint remélhetőleg hosszútávú eredményei is lesznek. Ilyenek, hogy:

• Ösztönzi az innovatív és vállalkozói gondolkodásmódot a diákok körében azáltal, hogy a vállalkozói szellemet mint kulcskompetenciát vezeti be az iskolai tantervekben, különösen a középiskolai oktatásban, és biztosítja, hogy az megfelelően tükröződjön a tananyagban.
• Hozzájárul ahhoz, hogy a vállalkozói szellem fontossága megfelelően tükröződjön az oktatási rendszerek tervezésekor, kidolgoz egy új vállalkozói oktatási modellt, ami előmozdítja a fiatalok társadalmi innovációját és szociális vállalkozói készségeit az európai iskolai oktatási rendszerben.
• Fokozza a tanári kompetenciák fejlesztését a szakmai know-how frissítésével, valamint a foglalkoztatási szektor jövőbeli trendjeinek és fejleményeinek bemutatásával.

A munkanyelv az angol volt, így általában valamennyi külföldi partnerszervezetnek tagjai voltak helyi angoltanárok. Mindannyian annak a fontosságát emelték ki, hogy ez a program kiváló szemléletformálásra, kompetencia-fejlesztésre, és diákjaiknak ablakot nyit a világra, több és jobb ember leshet belőlük ezeknek a segítségével.

Persze ezeket az ismereteket nagyon nehéz beemelni az oktatási rendszerbe, és nem csak Magyarországon. Özlem Kaplan azt mondta, Törökországban is nagy szükség lenne az ilyen típusú, gyakorlati tudással kecsegtető készségtárgyak beemelésének. Nekik mindenképpen erre jó ez a képzés.

A projektet eredetileg tavaly kezdték volna el, a járvány miatt ez idei évre csúszott. Eredetileg 24 hónapos lett volna, de ezt most próbálják 1 évbe besűríteni. Minden partnerországban lesz 1-1 ilyen képzés, tréning. A program támogatott költsége 165 ezer euró, amely magában foglalja az utazásokat és a menedzsment részt, mondta Simon Ferenc.

Erasmus+projektszociális vállalkozás