Rapszodikus az üzemanyagellátás Vásárhelyen is

A dízelkocsiba ülő autósok többször is keringtek a helyi üzemanyagtöltő állomásokon már a múlt héten is, mert napközben hol itt, hol ott fogyott el a gázolaj.

Már nem csak a hét végén, de ma reggel is jelentkezett idegilenes torlódás a vásárhelyi üzemanyagtöltő állomások némelyikén. És nem csak azért, mert ilyenkor tankolnak a munkába igyekvők. A Hmvhly Car Life Facebook csoportban már a múlt héten is többen kérdezték, hogy ennél vagy annál a helyi benzinkútnál éppen lehet-e gázolajat kapni. És voltak olyanok, akik azt írták vissza, hogy vagy előttük fogyott ki, vagy már reggel se volt.

– Nem gondoltam, hogy kora délelőtt ennyien lesznek itt – mondta az egyik autós az egyetlen magyar tulajdonú olajcég üzemanyagtöltő állomása előtt kígyózó autók sorára mutatva. Kis Zoltán hozzátette, hogy a múlt héten nem tankolta meg a kocsiját gázolajjal, ezért most hosszas várakozásra készülhet, s ezért csak magát okolhatja.

Egyébként több benzinkúton is láttuk a sorokat, s az autósok zöme ott is gázolajért érkezett.

– Az még rendben való, hogy az ársapkás üzemanyag vásárlásából a céges kocsikat, meg előtte a külföldieket kizárták. De szerintem előbb kellett volna a kormánynak lépnie, már ha bevezette a hatósági árat – mondta el véleményét, egy a neve elhallgatását kérő autós. Aki rögtön hozzátette: azt tapasztalta, hogy az autósok az olcsó üzemanyag miatt úgy használják a kocsijaikat, mintha világvége volna, s nem törődnek azzal, hogy egyre inkább gázolaj-, vagy benzinhiány várható.

Mint azt az országos sajtó többször is megírta, a hazai OMW kutakat a Bécs melletti Schwechatnál működő finomító látja el üzemanyaggal, ám ott április 19-énkarbantartási munkák kezdődtek, majd történt egy baleset is. Legutóbb azt ígérte az osztrák olajvállalat, hogy finomító az idei harmadik negyedévre működik majd ismét tejes kapacitással. A magyar OMW utak kisegítésére Magyarország felszabadított a stratégiai üzemanyagkészletéből 18 millió liternyi 95-ös benzint és 29 millió liter gázolajat.

A százhalombattai Dunai Finomítóban pedig, az eredetileg áprilisra tervezett is leállás és karbantartás indult el, így a MOL a pozsonyi finomítójából szállítja az üzemanyagot Magyarországra (az nem derül ki, hogy az algyői finomító mit és milyen mennyiségben képes előállítani).  

Azt pedig a MOL közölte , hogy a nyersolaj 60 százaléka Oroszországból érkezik a Barátság kőolajvezetéken, nagyjából 10 százalék a hazai termelés, és mintegy 30 százalék az Adria vezetéken érkező, alternatív kőolaj aránya.  Szlovákiában a Slovnat Finomító 95 %-ban orosz kőolajat finomít, jelenleg mindössze 5 százalék körül tud máshonnét származó kőolajat feldolgozni. Az elmúlt 8 év során összesen 170 millió dollárt költöttek arra, hogy a Dunai Finomítóba el tudják szállítani és 30 százalék körül be tudják finomítani a tengerről érkező, alternatív olajat. További 500-700 millió dollár közötti összeget kell befektetniük, és 2-4 éves időszakra van szükségük ahhoz, hogy 100 %-ban átálljanak az alternatív kőolajfajták feldolgozására.

Hernádi Zsolt, MOL elnök vezérigazgatója pedig egy július eleji interjúban többek közt azt mondta, hogy „pillanatnyilag nincs üzemanyaghiány, de semmi nem garantálja, hogy ez így is marad”.

Közben a 480 forintos hatósági ár miatt gyakorlatilag leállt az üzemanyagimport. A kormány ezért rendelte el nemrégiben először azt, hogy csak napi ötven liter tankolható, majd azt, hogy a 480 forintos üzemanyagár csak azokra az autókra vonatkozik, melyek magyar forgalmival rendelkeznek, s magánszemélyek tulajdonában állnak.

autósokdízelsorüzemanyag