18 százalékkal csökkent a Hódmezővásárhelyen töltött vendégéjszakák száma 2022 tizenegyedik hónapjában, országosan viszont – a KSH friss közlése szerint – 7,8%-kal emelkedett 2021 azonos időszakához képest. Az ágazat szereplői ráadásul borúlátóak.
Csak a koronavírusjárvány évében, 2020-ban volt kevesebb vendég a vásárhelyi szálláshelyeken, mint tavaly novemberben. A városházáról kapott adatok alapján az elmúlt négy esztendő leggyengébb őszét produkálta a 2022-es a regisztrált vendégéjszakák tekintetében.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
október | 5085 | 2199 | 3680 | 3059 |
november | 3366 | 1533 | 2872 | 2365 |
Mint arról beszámoltunk, volt olyan vásárhelyi panzió, amelyik a drasztikusan megemelkedett energiaárak miatt kénytelen volt bezárni, a várom emblematikus szállója, a Ginkgo hotel pedig október dereka óta wellness szolgáltatásait csökkentette.
Az ágazatban érdekeltek szerint a lejtmenet most veszi majd igazán kezdetét. A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen dolgozta ki az indexet, amely egy mínusz száz és plusz száz pont közötti skálán tavaly április óta havi gyakorisággal méri a konjunktúra várható alakulását az ágazatban.
A foglalkoztatott létszám alakulása decemberben az elmúlt három hónapot tekintve mínusz 9 ponton áll, ami azt mutatja, hogy lassú ütemben, de csökkent a munkaerőkereslet a turisztikai ágazatban. A következő három hónapra vonatkozó várakozásra mínusz 8 pontot mértek, ami azt jelezi hogy a cégek – alig lassabb ütemben – tovább csökkentik a munkaerőállományukat.
A következő három hónapban a szállásadók 11 százaléka vár éves összevetésű növekedést a vendégéjszakák számában, 44 százalékuk stagnálásra számít, viszont az előző havi 13 százalékkal szemben 45 százalékuk vár visszaesést.
A vendéglátásban működők közül az előző havi 4 százalék után most már 10 százalék várja a vendégforgalom növekedését, míg 61 százalék stagnálást, 29 százalékuk pedig visszaesést vetít előre. Ez utóbbiak aránya az előző hónapban 19 százalék volt.
A turisztikai cégek 84 százaléka az áraik, 88 százalék a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 17 százalékot, míg a működési költségek növekedése 45 százalékot tett ki. Vagyis a cégek egyre kevésbé tudják áthárítani a költségnövekedést a fogyasztókra.
2022. decemberben a turisztikai cégek 55 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát, 34 százalékuk nem változtat az árakon, míg 10 százalékuk jelzett csökkentést. A turisztikai cégek 47 százaléka a közelmúltban is emelt árat és a közeljövőben is emelni fog.