Az irdatlan pénz egyszereplős pályázatokon nyertes cégekhez vándorolt.
Nyilvánosságra került a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda tavalyi szerződéslistája, amelyből látszik, a kormány minden korábbinál több pénzt költött el kommunikációra 2022-ben – írta a 444. A keretszerződések rendszerint „az Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval”, valamint „az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel” kapcsolatos feladatok ellátására vonatkoznak és két cég, a New Land Media és a Lounge Design nyeri sorra a közbeszerzéseket.
Év végén Rogánék újabb, 11,8 milliárd értékű szerződést kötöttek a vállalatokkal, ezzel pedig megdöntötték a 2021-es rekordot: tavalyelőtt 41,2 milliárd, tavaly pedig 44 milliárd forintot költöttek el a propaganda terjesztésére, ide értve a plakátkampányokat, újsághirdetéseket és a Facebookon és YouTube-on megjelenő kormányzati videókat.
A Telex kiszámolta, hogy ez egy nap 120,5 millió, vagyis óránként 5 022 831 forintot jelent.
A jellemzően az Európai Uniót támadó kampányokról szóló megbízásokat ráadásul úgy nyerik rendre a fenti cégek, hogy nem is vesznek részt valódi versenyben, az első pályázatokat leszámítva kizárólag ők adnak be ajánlatot. Mindeközben az uniós pénzek körüli viták egyik fontos eleme, hogy Brüsszelben aggályosnak tartják az egyszereplős pályázatokat és bár 2020-ban kicsit visszaesett ezek aránya, ezt csak az unió által finanszírozott tendereket érintette. A hazai költségvetésből, adófizetői pénzből finanszírozott tendereket ezzel szemben egyre nagyobb arányban ítélik oda úgy, hogy egyetlen cég nyújt csak be pályázatot.