Január 31-ig kell az ettől az évtől érvényes földadó miatt mindazoknak bejelenteniük a 4 hektárnál nagyobb földterületeiket, akik azt nem maguk művelik, hanem bérbe adták azt. A város az így befolyt pénzt szociális támogatásokra fordítja.
A város honlapján megjelentek szerint: Az adókötelezettség azokat az ingatlanokat érinti, melyek Hódmezővásárhely illetékességi területén helyezkednek el, és melyek az ingatlan-nyilvántartásban szántó, szőlő, gyümölcsös, kert, rét, legelő, gyep, nádas, halastó, fásított terület, erdő művelési ágban vannak nyilvántartva.
Annak a magánszemélynek kell az adót megfizetnie, aki a naptári év első napján az ingatlan tulajdonosa volt, vagy részére haszonélvezeti jog (ideértve az özvegyi jogot is) van bejegyezve az ingatlan-nyilvántartásban.
A vállalkozókat (beleértve az egyéni vállalkozót és azon mezőgazdasági őstermelőt, akinek az őstermelői tevékenységéből származó bevétele az adóévben az éves minimálbér 50%-át meghaladja) abban az esetben terhelheti adókötelezettség, ha az adott földterületet vállalkozói minőségében nem műveli, hanem tulajdonosként pl.: bérbe, haszonbérbe adja, vagyis, ha saját maga a vállalkozói minőségéhez kapcsolódó termelő-tevékenységet nem végez.
Amennyiben a földterületnek több tulajdonosa van, úgy a tulajdonosok megállapodhatnak abban, hogy egy tulajdonost ruháznak föl az adóalanyisággal kapcsolatos jogokkal és kötelezettségekkel, melyhez egy írásban megkötött megállapodást szükséges benyújtani az adóhatósághoz.
Az adó mértéke: szántó, kert, gyümölcsös, szőlő művelési ágban nyilvántartott földrészlet esetén 0,99 Ft/m2/év, minden egyéb az adókötelezettség alá eső földrészlet esetén 0,59 Ft/m2/év, melyet két egyenlő részletben minden esztendőben március 15-ig és szeptember 15-ig kell megfizetni.
Mentesül az adó megfizetése alól az, akinek az Önkormányzat illetékességi területén lévő földrészleteinek összterülete a 40.000 négyzetmétert nem haladja meg.
Az adózó az adó megállapításához szükséges adatokat első alkalommal idén január 31-éig (a 2023. január 1-jei állapot szerint) kell szolgáltatni az adóhatóság részére az adóhatóságnál elérhető, de a város honlapján is közzétett erre a célra szolgáló formanyomtatványon. Ugyanezen formanyomtatvány használatával lehet eleget tenni a későbbiek során az adókötelezettséggel kapcsolatos változások bejelentésének is mindennemű változás esetén 15 napon belül.
Az adatbejelentés benyújtható:
- személyesen ügyfélfogadási időben a polgármesteri hivatal fszt. 14-es számú irodájában,
- postai úton az adóhatóság által rendszeresített papíralapú nyomtatványon,
- elektronikusan az adóhatóság által rendszeresített ÁNYK nyomtatványon.
Az egyéni vállalkozók az adatbejelentést kizárólag elektronikus úton teljesíthetik.
A felmerülő kérdésekre személyesen ügyfélfogadási időben a hivatal fszt. 14-es számú irodájában, e-mailen az ado@hodmezovasarhely.hu címen, ügyfélfogadási időben telefonon a 62/530-156 vagy 62/530-154 telefonszámokon válaszolnak.