Éppen ezért zuhan az állami cég menetdíjbevétele. A tárca szerint csak az emelkedő trend tört meg. Rengeteg a kedvezmény, olcsó az utazás, de ezzel csökkennek a bevételek, ráadásul sok a műszaki probléma, nem is beszélve a mellékvonalak bezárásáról.
A MÁV az idei évet még a tavalyi januári bevételhez képest 2,3 milliárdos plusszal nyitotta, júniusra azonban már több mint 400 millióval maradt el a 2022-es nyár nyitó havi bevételétől, írja a Népszava.
Az esés oka egyértelműen az új, kedvezményes bérletrendszer. A harmincnapos, teljesárú vármegyebérletet 9450 forintért, az országbérletet pedig 18900 forintért lehet megvásárolni a MÁV appon keresztül. A tanulók pedig még ehhez képest is 90 százalékos kedvezménnyel utazhatnak, ráadásul már nem csak az állandó lakóhelyük és az oktatási intézményük között, hanem korlátozás nélkül az adott vármegyében vagy akár az egész országban.
Ennek hatása, ahogy az a cég egyik belső elemzéséből a laphoz eljutott, hogy már májusban 953 millió forinttal csökkent a bevétel az idei áprilisi menetjegy- és bérleteladáshoz képest, de, ahogy írják, még így is több mint félmilliárdos többletet tudtak összehozni az előző évihez viszonyítva. Júniusban azonban már nem. A visszaesés májushoz képest meghaladta az egymilliárd forintot a menetdíjakból befolyt összeg pedig csaknem félmilliárddal volt kevesebb, mint 2022 júniusában.
Ráadásul, Lázár Jánosnak egy parlamenti felszólalását követően, júliustól megszüntették az IC- és gyorsvonati pótjegyeket, sőt, a korábbi tervekkel ellentétben lehetővé tették, hogy az országbérlet is érvényes legyen az Intercityken, másodosztályon. ÉS ez még nem az összes kedvezmény: minden nagyobb fesztiválra és sporteseményre még olcsóbb jegyet kínál a MÁV, így a héten kezdődő budapesti atlétikai világbajnokságra az ország bármely pontjáról 2023 forintos jeggyel lehet utazni.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium a lap kérdésére azonban annyit válaszolt, hogy a vasúti menetdíjbevételek terén a májusi és júniusi bevételek esetén emelkedő tendencia tapasztalható a 2022-es év azonos hónapjaihoz viszonyítva, és bár az emelkedő trend éven belül tört meg a kedvezőbb árfekvésű és bővebb felhasználási spektrumú bérletek megjelenésével, azonban az így kimutatható kiesés mértéke sem haladja meg időarányosan az intézkedéshez dedikált februári kormányhatározat által biztosított fedezetet.
A lap emlékeztetett arra, hogy az év eleji átcsoportosításokat úgy próbálja a kormányzat kompenzálni, hogy díjkorrekció címén, illetve „a finanszírozási igény növekedésével összhangban” több mint egy tucat vidéki önkormányzat esetében emelték meg jelentősen a helyközi járatokkal végzett helyi buszszolgáltatásért fizetett hozzájárulás díját. Budaörs esetében például 150 millió forintra emelte, Érdnél pedig 14,8 millió forintról 52,5 millióra nőtt ez a díj. Azt már csak mi tesszük hozzá, egyik sem kormánypárti vezetésű város. Egyébként Érd nem is fogadta el az ajánlatot, mert nem volt miből fizetni a megemelt díjat.
A MÁV-nál szorosabbra akarják húzni a nadrágszíjat. A Népszava információi szerint júliusban három kategóriába osztották a költségcsökkentést: egyszeri, folyamatos, valamint halasztott projektek. 50 milliárdot akarnak spórolni. Folyamatosan zárnak be mellékvonalakat, a ,,flotta” átlag életkora pedig nagyon magas.