Persze ha valaki nappal hajt végig rajtuk, és figyeli a hol friss, hol meg vagy húszéves burkolatot.
– Ha rajtam múlt volna, egyszer még végighajtottam volna rajta az úthengerrel, de szerintem remek lett itt az Epreskertél most újraaszfaltozott kerékpárút, már nem törnek el a tojásaim sem – közölte Mihály László. Mielőtt félreértettem volna, nyitotta is a kerékpárkormányra akasztott szatyrát, vette ki belőle a tojástartót, s nyitotta fel a tetejét. Valóban egyik sem volt törött, és repedt sem.
Azt mondta, hogy a minapi javítás előtt kétszer is úgy járt, hogy a kerékpárút ezen szakaszán végig hajtva pórul járt. Akkor, amikor egy-egy szemből érkező biciklis miatt a kerékpárút töredezett szélére kellett lehúzódnia. Akkor tojástartóban négytojás is megrepedt, ugyanis a kormányra akasztott szatyra kétszer is nekiverődött a bicikli első villájának.
A kerékpárutak állapotára azután lettünk kíváncsiak, hogy a minapi cikkünk Facebookon megosztása alá gyűlt kommentárokban sorolták fel olvasóink a szerintük leginkább javításra szoruló szakaszokat, bel- és külterületen.
Nyeregbe szálltunk, s a belterület 17 kilométeres szakaszán szereztünk tapasztalatok. Egyébként nem is rosszakat.
Legelőször a sokak által emlegetett, a Tescoval átellenben lévő szakaszra hajtottunk. Ennek jellegzetessége, hogy kettő is van belőle: az egyik a csatorna partján fut, az áruházzal átellenben kezdődő körforgalomból indulva. A másik (melyből egyébként az előző ágazik el) továbbmegy a vasúti töltés mellett. A kettő közt az a nagyon nagy különbség, hogy az utóbbit alig-alig használja valaki, míg a csatorna partján lévőnek igencsak nagy a forgalma. Ennek vannak nehéz szakaszai, főleg, amikor a kerékpáros áthajt az építési áruházhoz vezető közúton. Itt kell észnél lenni az úthibák miatt. Aztán persze jön a Bajcsy utcára nyíló emelkedő. Annak, aki a körforgalomtól eddig hajt, s figyeli az utat, viszonylag simán haladhat. Az elvétve lévő úthibákat könnyű kikerülni. A vasúti töltés melletti kerékpárút már keményebb dió, ahogy a körforgalom előtt, így itt is megsüllyedt az egyik, ami miatt szép hosszú vonalban el is vált egymástól az aszfalt. A repedésből most fű nő, az jelzi, hová nem szabad kormányozni a bicajt.
A Bajcsy-Zsilinszky utcai kerékpárút kiváló lenne, ha építésekor nem kerültek volna éppen a nyomvonalába a különböző aknafedők. Ezek egy része részben vagy egészben megsüllyedt, így azokat is kerülgetni kell.
Különösképpen nem rossz a Bethlen István utca és a katolikus temető főbejárata közti rész sem. Igaz a tűzoltóságnál a sövény kicsit belenőtt a bicikliútba, de nem veszélyes mértékben.
A Jókai utcai kerékpárút is rendben van. A legnagyobb hibát a Damjanich utcai kerékpárúton tapasztaltuk. Már a Csáki Kálmán utcánál kezdődnek a nehézségek, ahol egy évtizedekkel ezelőtti csőtörés utáni javításnál használt beton jó része morzsolódott fel az idők folyamán, viszonylag nagy lyukat hagyva maga után. Aki ebbe óvatlan begördül, az később bátran felléphet biciklis mutatványokkal bármelyik cirkuszban. A Lázár utcáig tartó szakaszon látható és nem látható nehézségek lépnek fel, a hullámzó vagy épp törött aszfalt okoz meglepetéseket. Már annak, aki nem azt nézi, hová hajt. Aki azonban az orra elé néz, az itt is megúszhatja a nem várt kalandokat, kivéve, ha épp nem egy elektromos biciklivel fut össze, vagy egy a kerékpárútra parkolt mikrobusz torlaszolja el az útját. Itt nem érdemes tojást sem szállítani, mert az bizony szépen összetörne. És persze nem ajánlott rossz látási viszonyok közt sem végigbiciklizni, ha nem ismeri jól a terepet az ember.