Korábban már megírtuk, hogy felújítják a 4413-as jelű, Maroslelét Algyővel összekötő utat, amely körülbelül másfél kilométerre halad el a Nagyréti vendégháztól, közismertebb nevén a batidai vadászkastélytól. A beruházás immár elkészült, nem is akármilyen minőségben, a Közút tájékoztatása szerint mégsem lesz projektzáró rendezvény, azaz hivatalos átadás. Az utat egyébként az algyői híd majdani felújítása esetén alternatív útvonalként veszik számításba, magyarul terelőútként. Sokak szerint erre egy másik út alkalmasabb volna, felújítása kevesebbe kerül és több jármű használja. A témát feldolgozó múlt heti VTV-riportunkat már százezrek látták, még Magyar Péterhez is eljutott, aki alá is kommentelt.
A magyar főutakon közlekedők örülhetnének, ha olyan utakon járhatnának, mint a nemrégiben elkészült 4413-as jelű mellékút. Az M43-as autópályát a 47-essel összekötő útnak egyelőre csak az egyik szakasza, a nagyfai elágazásig tartó épült meg, a másik szakasz, az elágazástól az algyői Tisza-hídig még mindig nagyon rossz állapotban van.
Az autópálya felől tehát immár gyönyörű sima vezet a batidai vadészkastélyig, legalábbis eddig az elágazásig:
A 4413-as út felújítása a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából, 3,3 milliárd forint hazai forrásból valósult meg, a munkálatokat a közbeszerzés nyertese, a Duna Aszfalt Zrt. végezte.
A Magyar Közút megkeresésünkre azt írta, hogy a jövőben tovább folytatódhatnak a munkák a 4413-as mellékúton, a 47-es és a nagyfai bekötőút közötti szakasz kiviteli tervei már el is készültek, méghozzá hasonló műszaki tartalommal, mint a már elkészült út. Hozzáteszik, az újabb szakasz felújítása akkor indulhat el, ha a szükséges források rendelkezésre állnak. Levelükből azt is megtudhattunk, hiába került 3,3 milliárdba az út, nem lesz hivatalos átadója, sem szalagátvágás. Pedig a kivitelezés tökéletesnek tűnik, még a padkákat, buszmegállókat is gondosan kialakították.
A projekt a nagyfai elágazásnál ér véget, onnantól sokkal rosszabb útburkolat fogadja az arra autózókat, mint a másik szakasz volt a felújítás előtt, még negyvennel is alig lehet menni az egymás után sorjázó kátyúk miatt.
A Magyar Közút egy korábbi nyilatkozatában azzal indokolta az útfelújítást, hogy az új algyői Tisza-híd majdani építésekor, teljes útzár esetén alternatív útvonalként szolgálhat a 4413-as. Mostani levelükben is megismétlik ugyanezt, másik lehetséges elkerülőt viszont nem neveznek meg.
A majdani elkerülőként kijelölt 4413-as mellékút felújítása – melynek forgalma egyébként igen csekély, napi 2-300 jármű, és ez valószínűleg a Tisza-híd felújítása után is az lesz – összesen körülbelül 6-7 milliárd forintba fog kerülni. (A mostani 3,3 mrd volt, a másik szakasznál hasonló műszaki tartalmat írtak, ezért becsüljük összesen 6-7 milliárdra.)
Összehasonlításul: a már most sokkal nagyobb forgalmat lebonyolító 4414-es út Batida-Hódmezővásárhely nagyjából 7-km-es szakaszának felújítása, amelyet az önkormányzat a Közúttal konzorciumban végez, 1,7 milliárdba fog kerülni – ez körülbelül a fele annak az összegnek, amennyiből a 4413-as már elkészült szakasza, szintén kb. 7 km, újult meg. Ráadásul a 4414-es, Batida, Maroslele felé vezető út az útvonaltervező szerint rövidebb és gyorsabb is. A különbség néhány milliárd az adófizetők pénzéből, és nem a 4413-as javára.
Magyar Péter: karácsonyi ajándék Lázárnak
A témát feldolgozó, múlt heti VTV-riportunk akkorát ment a közösségi médiában, hogy Magyar Péterhez is eljutott. A Tisza párt elnöke azt írta kommentben: „a magyar emberek karácsonyi ajándéka a kastély tulajdonosának, Lázár Jánosnak.”