A te ügyvéded nem független, az enyémről persze szó se essék! Nagyjából ezen a szinten zajlik politikai purparlé amiatt, hogy a Csongrád-Csanád 04. Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Iroda (OEVI) vezetője a Választási Bizottság egyik póttagjának betegsége miatt őt egy eredetileg tagnak jelölt személlyel pótolta, a tag helyére pedig új szereplőt javasolt. A „csere” mögött a politikailag nem független portál politikai okokat, politikai motivációt sejt.
Érvelésüket azzal támasztják alá, hogy az új tag Márki-Zay Péter ügyvédjének, Kecskés Ákosnak a lánya. (Most azt tegyük zárójelbe, hogy Kecskés Ákos ugyan képviselte MZP-t, de ebből a megfogalmazásból úgy tűnik, mintha egyedül és mindig ő lenne az ügyvédje. Pedig nem.) Azt a fideszes portál vajon miért nem idézi, hogy Szemző Margit a városban egyértelműen a Fideszhez sorolt iskolaigazgatót, jelenleg már tankerületi igazgatót képviselte Márki-Zay Péterrel szemben? Miért nem írja meg a fideszes portál, hogy az ugyancsak a kormánypárthoz tartozó Juhász Tündének is ő volt az ügyvédje MZP-vel szemben? Miért nem írnak olyat, hogy a balliberális közgyűlési többség megválasztotta a Fideszes ügyfeleket képviselő ügyvédet? Mert az nem passzol a koncepciójukhoz. Egyébként az ügyvédnő meg tette a dolgát, képviselte az ügyfelét, de akkor ugyanígy beszéljünk az ügyvéd úrról is. Vagy szóba se hozzuk, mert a választott tagoknak nem ügyfeleik vagy rokonságuk politikai nézetei szerint kell dolgozni a bizottságban, hanem a jogszabályok alapján.
Purparlén innen és túl
Korsós Ágnes, Vásárhely korábbi címzetes főjegyzője szerint törvénysértő, hogy a választással kapcsolatos előterjesztést nem egyedül az arra törvény szerint felhatalmazott jegyző írja alá, hanem a polgármesterrel közös előterjesztés keretében nyújtotta be. /Tatár Zoltán válasza: A fedlapot írta alá a polgármester, nem az előterjesztést./ Korsós Ágnes: a választás előkészítésével kapcsolatos döntéseiben nem utasíthatja sem a polgármester, sem a bizottság, egyes képviselők pedig egyáltalán nem. / Tatár Zoltán válasza: Dr. Márki-Zay Péter polgármester az OEVB tagjaira vonatkozó utasítást nem adott, tőle erre vonatkozó utasítást nem is fogadhattam volna el.
Kettejük vitájában az már hab a tortán, hogy az előterjesztést vita nélkül kell elfogadni, vagy vitázni azért lehet róla.
Tatár Zoltán azt is írja:
Az OEVB megválasztására a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően került sor, Korsós Ágnes címzetes főjegyző asszony ezzel ellentétes álláspontja megalapozatlan. Ennek megfelelően a választások zavartalan és törvényes lebonyolítása biztosított.
A vásárhelyi jegyző, már túllépve a Korsós Ágnesnek is szóló közleményén, a jelöltek kiválasztása kapcsán azt is elmondta a Vásárhelyi Televíziónak, hogy a területi kiegyensúlyozást szolgálta például a makói tag jelölése, akinek személyére a makói jegyzőtől kért és kapott javaslatot. Hangsúlyozta, a bizottságnak, amely a választott tagok mellett a jelöltek delegáltjaival bővülhet, jogszabályok mentén kell dönteniük, nem pártszimpátia alapján. Nekik ugyanolyan szavazati joguk van, mint a választott tagoknak, akár le is szavazhatják azokat. Ám akkor még mindig lehet fellebezni a Területi Választási Bizottsághoz, vagy a bírósághoz.
Szabó Imre az SZTE Jogi Karának korábbi dékánját, aki több választáson is dolgozott Választási Bizottság elnökeként, megkérdeztük, hogy miként zajlott a bizottság munkája. A jogászprofesszor elmondta, ő az ülés elején általában közölte a legfontosabb szempontot:
És akkor itt, ezen a ponton mi mégis hozzuk be a politikai szempontokat, anélkül, hogy bármilyen irányú beavatkozást feltételeznénk. A politikai szempont pedig az alábbiakban foglalható össze:
A kölcsönös bizalmatlanság előnyei
Egyre többször elhangzik, elsősorban a szavazatszámlálási bizottságokkal kapcsolatban, hogy a választások tisztaságát egyfajta kölcsönös bizalmatlanság garantálhatja. A szavazókörökbe a kormánypártok és az összefogó ellenzék is delegálhat tagokat, akik egymásban nem bízva felügyelik egymás munkáját, megakadályozva, hogy valamelyik tag csalni próbáljon. Az egyszínű bizottságok kockázatot jelenthetnek, illő volna elfogadni, hogy azok összetételben a vetélkedő felek egyformán megjelenjenek. Hogy a Választási Bizottságok kijelölésében az illetékes jegyzőknek kell-e ilyen szempontot mérlegelniük, döntsék el ők. Kívülről úgy tűnik, a kölcsönös bizalmatlanság itt is előnyös lenne.