Van aki inkább kerékpárra ül át az autóból, de van, aki kocsi nélkül nem lenne meg.
Ma reggel a Tóalj utcai MOL-kút totemoszlopán 610 forint volt a 95-ös benzin literje, 4 forinttal több, mint csütörtökön, és 657 a gázolaj, ami 7 forintos emelkedést jelentett. A drágulás egy nap alatt nem volt jelentős, de január közepén ugyanezen a töltőállomáson ugyanezért a benzinért még csak 556, míg a gázolajért 585 forintot kértek.
Az általunk megkérdezett autósok más-már szemszögből látják az árdrágulást.
– Nem tudom, hogy mi lesz, de nem csak az autósokat érinti a drága üzemanyag, hanem megjelenik a bolti árakban, mert megemeli a szállítási költségeket. Így az is megfizeti, akinek se autója, se motorja – világított rá az összefüggésekre Vargha Imre, aki 50 éve vezet, s elnyűtt már több Wartburgot, Skodát, és Zsigulit, meg két Opelt is. Azt mondta, hogy nem az 5 vagy a 20 forintos benzint sírja vissza, de túlzásnak tartja a mostani árakat.
– Nem vagyok boldog. Eddig is jellemzően csak boltba jártam autóval, meg Kishomokra a kiskertbe, de alighanem a jó időben már kerékpárra ülök – árulta el Balogh Ferenc. Azt mondta, hogy tankolás előtt nézegeti az árakat, s a legkedvezőbb helyre gurul be, még ha ki is kell ezért mennie a városból.
– Kihasználom az egyik forgalmazó kuponakcióit, melyek az applikációjában rendszeresen megjelennek. Látom, mások sokszor nem tankolják tele a kocsijukat, megelégszenek 5-10 ezer forintnyi benzinnel.
Persze akad, aki ezt nem teheti meg, mert az autó a munkaeszköze. Többekkel is beszéltünk, de nem akartak nyilvánosan mondani semmit. Viszont morogtak rendesen.
A decemberi mélypont óta a benzin ára 56 forinttal (10 százalékkal), a dízel ára 78 forinttal (13,4 százalékkal) nőtt. A decemberi mélypont előtt legutóbb augusztus és október között volt nagyon drága az üzemanyag, akkor a mostaninál is többet kellett fizetni. A mai drágulással viszont október óta nem látott csúcsra emelkednek az árak. Bár a nemzetközi üzemanyag áremelkedésének egy részét a közel-keleti válság által fűtött olajárnak tudják be a szakértők, de ennél nálunk súlyosabb ok a forint fokozatos gyengülése.
A drága üzemanyagár érzékenyen érinti egyébként az államháztartást is. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter februárban tárgyalt a Magyar Ásványolaj Szövetséggel és a Mollal: arra kérte az üzemanyag-forgalmazókat, hogy „regionális szinten is versenyképes” áron adják az üzemanyagot.
Egyébként az mindenütt olcsóbb, mint nálunk.