Mi történik Makón a Continentalnál? – etikai kódexről beszélnek, a vezetés ezt tagadja

A legújabb etikai kódex veri ki a biztosítékot, elsősorban a szakszervezetnél. Feszült a viszony köztük és a vezetőség között, ráadásul munkahelyi balesetek is növelik ezt a feszültséget. A kérdésekre szűkszavú választ adott a vezetőség is. Lapszemle.

A Makói Csípős írta meg, hogy a különböző üzemegységekben dolgozó kollégáknak írásos engedélyt kell benyújtaniuk munkaidőben kezdeményezett beszélgetéshez. A Gumiipari Szakszervezeti Szövetség tagszervezete, a Makói Gumiipari Szakszervezet éppen ezért az online térbe helyezné át ezt a párbeszédet, hogy ily módon kérje ki a munkavállalók véleményét a munkahelyi viszonyokról. Erről már a Mérce írt.

A 168.hu-nak Radics Gábor szakszervezeti vezető arról beszélt, hogy a szabályozás teljesen felháborító, pláne, hogy a szakszervezetet erről senki nem kérdezte meg. Egy dolgozó pedig arról mesélt, hogy jelen pillanatban az a helyzet, hogy azokat küldik el, akik részt vettek a 2021 februári sztrájkon, olyanokat, akik 10-15 éve a Continental dolgozói. A sztrájk azért kezdődött, mert felbontották a kollektív szerződést, Ráadásul arról is mesélt, hogy a normális fizetés töredékét kapták csak meg. Pedig hozzátette, semmilyen olyan titkos információ nem hangzik el ezeken a beszélgetéseken, ami indokolná ilyen kódex létrehozását.

Ráadásul a szakszervezet úgy tudja, két, súlyos, csonkolással járó munkahelyi baleset is történt.

Ezzel is kapcsolatban a 168.hu megkereste a makói Continental vezetését, akik a hírt csak részben erősítették meg, a következőt válaszolták:

„Makói gyárunkban az elmúlt hónapokban a munkavédelmi szabályok be nem tartásából történt balesetek további intézkedéseket kívántak munkavállalóink biztonsága érdekében. Felelős munkáltatóként további szigorítást láttunk szükségesnek, hogy megelőzzük a jövőbeli hasonló körülmények miatt előforduló üzemi baleseteket. A témában 2021. augusztus 10- én létrehozott és 2021. szeptember 1- én életbe lépett munkautasítást – nem magatartási kódexet-, a törvényi szabályozásnak megfelelően az üzemi tanácsnak előzetesen megküldtük véleményezésre. A szakszervezet részéről elhangzott találgatásokat és hangulatkeltésre irányuló kijelentéseket nem kívánjuk kommentálni.”

Szintén egyelőre csak szóbeszéd, hogy a világszerte tapasztalható chiphiányt és az autóipar válságát a gumigyártók is megsínylik, hónapok óta nem érkezik új rendelés. A 168.hu szerint, ha visszaesik az autógyártás, nincs, amiért fenn kellene maradnia a makói gumigyárnak, és talán csődbe is mehet. A szigorú szabályozásokra azért lehet szükség, hogy az emberek maguktól mondjanak fel, írják. Kérdésükre Radics Gábor azt válaszolta, hogy ez is elképzelhető, hiszen ha a munkavállalók önszántukból hagyják el a céget, az a Continentalt mentesíti a végkielégítések kifizetése alól. Hangsúlyos, hogy ezzel kapcsolatban semmilyen konkrétum nincs egyelőre.

Radics Gábor viszont hangsúlyozta, a Continental nemzetközi szinten is szabálykövető, nem nehéz tárgyalópartner. A makói telephely valamiért kivétel meglátása szerint.

ContinentallapszemleMakó