Megszünteti a Volánbusz a kiskaput, amivel ingyen lehetett utazni a távolsági buszokon

Ahogyan többször is írtunk róla, a koronavírus-járvány egyik kellemes mellékhatásaként elindult a mobilos jegyvásárlás a Volánbusz helyi és helyközi buszjáratain. Mivel nem éreztük túlzottan etikusnak, hogy olvasóink figyelmét egy szabálysértés lehetőségére hívjuk fel, nem írtunk róla, de a rendszer indulás óta elképesztő hiányossággal működött.

A mobiljegyet ugyanis úgy tervezték, hogy miután okostelefonunkon megvettük, a felszálláskor leolvasunk egy QR-kódot, ezzel megtörténik a jegy virtuális „kilyukasztása”, ami azt eredményezi, hogy egy vonaljegyet csak egyszer lehessen felhasználni. Azonban míg a rendszer tavaszi bevezetésekor Budapesten a legtöbb helyre kikerültek ezek a QR-kódok, az induláskor (amikor még ugye föl se lehetett szállni elől), amikor kérdeztem a sofőrt (a busz közepéről) a Szeged és Makó közötti buszon, hogy megvettem a mobiljegyet, hol a kód, amit le kell olvasni, azt felelte, itt biztos nincs. (Mellékszál, de Budapesten, ahol a BKK viszi a helyi közlekedést, nem a Volánbusz, ott pedig 24 órás a legrövidebb jegy, amit lehet venni, tehát ott vannak ilyen kódok, de nem sok értelme van a használatuknak, mert csak időalapú jegyeket tudunk ott mobilon venni.)

Megvettük, ki tudja, miért megvártuk a két percet, amikortól aktív, megmutattuk a sofőrnek, ha jött az ellenőr, leolvasta a gombnyomásra a képernyőnkön megjelenő kódot, de ezek nem érvénytelenítették a jegyet. Csak rajtunk múlt, hogy például visszafelé útra veszünk-e új jegyet.

Ezen az állapoton változtat most a cég. Legalábbis tapasztalatom szerint a Szeged és Makó közötti buszokra a hónap elején kezdenek kikerülni a QR-kódos matricák, bár még inkább a buszok kisebb része van csak felmatricázva. Többnyire az első ajtó bal oldalán, magán az első ajtón vagy a vezetőülés környékén van a kód, van olyan busz, ahova kettőt is kitettek, vélhetően a sor gyorsítása érdekében. Ha leolvassuk, egy kis rajzolt figura jelenik meg (pl. gomba vagy éppen fürdőnadrág), ami alatt az szerepel, milyen jegyet vettünk (teljes árú, kedvezményes), fölötte pedig a távolság, amire megvettük (miután mobiljegyet nem település és település között, hanem megadott úthosszra lehet venni), és ezt kell felmutatni a sofőrnek.

Frissítés:

A cég közleményében azt írja, legkésőbb augusztus elsejéig kerülnek ki a kódok. A szöveg szerint eddig leolvasás és képernyőn megjelenő ábra híján a sofőrnek kellett ellenőriznie, érvényes-e a jegy, ezt általában meg is tették, megnézték. az „érvényes” felirat szerepel-e ott (eltelt-e már két perc a fizetés óta, de nem járt-e már le a 12 óra), de ennél többet nem tudtak tenni.

közlekedésMobiljegyokostelefontömegközlekedésVolánbusz