A Publicus Intézet Népszava számára készült felmérése szerint a kérdezettek kétharmada – 67 százaléka – úgy véli: ma már nem elfogadható magyarázat a vasút állapotára a súlyos örökség, a 30 éves hátrány.
A MÁV jelenlegi állapotához az elmúlt harminc év mulasztásai kellettek – hangsúlyozta Lázár János építési és közlekedési miniszter még augusztus végén a MÁV csúszásai, balesetei miatt. Arról megfeledkezett említést tenni, hogy a 30 év hátrány ledolgozását már 14 éve megkezdhette volna az Orbán-kormány és ez a támogatóik szerint is így van.
A kutatás szerint a Fidesz-szavazók türelme is fogyni látszik: ugyan még biztos többségben vannak azok, akik elfogadhatónak tartják Lázár János érveit, de negyedük már úgy véli, hogy nem hivatkozhatna erre a kormányzat. Az ellenzéki szavazók körében – csekély meglepetést okozva – elsöprő többségben voltak azok, akik szerint nem költöttek eleget a vasútra.
Meglepő a kormánypártiak elégedetlensége: csak 29 százalékuk találta rendben lévőnek a vasúti közlekedésre jutó összeget, 40 százalék elégedetlen volt, és feltűnően sokan, a kérdezettek mintegy 30 százaléka nem tudott vagy nem akart felelni erre a kérdése.
Ugyanakkor a kérdezettek mintegy fele vélte úgy: a vasúti problémák halmozódása a múlt örökségével, a rossz állapotban lévő pályákkal, vonatokkal magyarázható.
A kérdezettek 30 százaléka állította, hogy szinte minden utazása során akadt valamilyen probléma a vasúttal. 23 százaléknyian gyakran találkoztak gondokkal. Az utasok 29 százalékának ritkán van panasza, 15 százalék pedig azt mondta, vonatozásai során soha nem volt gondja.
A sok panasz után némiképp meglepő, hogy amikor összességében kellett megítélni a vasúti közlekedést, akkor kiderült: 47 százalék elégedett, vagy inkább elégedett, 46 százalékuk pedig nem, vagy inkább nem. Ezt az ellentmondást magyarázhatja az ár-érték arány.