Már Svájcban is téma, hogy a tram-train gyártója csak kormányközeli lapokban hirdet Magyarországon

A svájci médiapiac 41 százalékát birtokló TX Group online felületein és nyomtatott lapjaiban is arról számolt be, hogy a tram-train gyártója hirdetésekkel támogatja a magyar kormányközeli lapokat. 

2020-ban a Szabad Földben, a Figyelőben és a Mandinerben összesen 39 negyed- és féloldalas reklám jelent meg, amely a svájci cég vonatait mutatta be, miközben független vagy kormánykritikusnak számító médiumokban egyetlen Stadler-hirdetést sem találtak a Magyar Hang újságírói. 

Az ügy abból robbant ki – írta meg a hvg.hu -, hogy a Magyar Hang három másik független magyar lappal (Magyar Naranccsal, az Élet és Irodalommal és a Jelennel) együtt itthon be akarja perelni, az Európai Bizottságnál pedig be akarja panaszolni a magyar államot, amiért kizárólag a kormánypárti médiumokban hirdet, ezzel torzítva a piaci versenyt és korlátozva a médiaszabadságot.

A perre készülve Lukács Csaba, a Magyar Hang lapigazgatója több újságíróval együtt adatbázisban összesítette az összes magyar hetilap 2020-as hirdetéseit, így bukott ki, hogy a svájci Stadler Rail cég is feltűnően sokat hirdetett, kizárólag kormányközei lapokban.

A Stadler 40 Kiss emeletes szerelvény építésére kapott megbízást a magyar államvasutaktól, a MÁV-tól. Ezen kívül a tram-traineket is ők gyártották. 

A svájci lap cikkében – amelynek magyar fordítását a Magyar Hang közölte – nyilatkozott Marius Dragomir, a Média és Újságírás Kutatóközpont vezetője is, aki szerint nemcsak az állam, hanem a nagy nemzetközi cégek is részt vesznek a médiatérkép torzításában: „A cégek a kormányhoz közel álló reklámügynökségektől listákat kapnak arról, hogy mely médiumokban érdemes hirdetniük. Követik, mert félnek a gazdasági bosszútól” – mondta Dragomir, és hozzátette: „A reklámpiac Orbán Viktor egyik legerősebb fegyvere a média ellenőrzéséért folytatott harcban.”

Stadler RailSvájctram-train